F1AT-MATTIE-UPDATE

Deze week in ‘F1 aan Tafel’ wordt er gereageerd dat Honda uit de Formule 1 stapt, spreken we met Rinus van Kalmthout over zijn eerste podiumplaats in de IndyCar, zien we Max Verstappen binnenkort bij Mercedes en wordt er vooruit geblikt op de Grand Prix op de Nürburgring. Vergeet niet de laatste seconden van de podcast mee te pakken. Daar krijgen we de laatste tijd leuke reacties op! Vanuit de Harbour Club te Vinkeveen met als gasten: Humberto Tan, Peter van Egmond, Rinus van Kalmthout, Edwin Smulders en Olav Mol. Presentatie: Mattie Valk.

Natuurlijk wordt het grote nieuws dat Honda na 2021 uit de Formule 1 stapt, uitgebreid aan tafel besproken.

''Ik snap er niks van'', begint Humberto. ''Honda is er weer ingestapt. Toen zij er instapte was de elektrificatie allang gaande. Je gaat me niet vertellen dat een enorm concern als Honda ineens tijdens de Corona-tijd erachter komt dat ze eigenlijk een andere visie hebben en daar past de Formule 1 niet meer in. Op het moment dat je instapt doe je dat toch niet voor twee of drie jaar?''

Olav geeft aan dat een belangrijke baas bij Honda eigenlijk al geen fan was van vierwielers en hij de inzet van Honda niet terugziet in de aantallen auto's die er verkocht worden.

''Er zit al een tijdje een hele belangrijke directeur. Die is van de tweewielers, die vindt vierwielers niet zoveel aan. En de inzet van Honda, ziet hij niet terug in de aantal auto’s die verkocht worden. Honda had een contract tot en met 2021. In tegenstelling tot de Formule 1-teams hoeven motorleveranciers niet het Concorde Agreement te tekenen. Die hoeven niet vast te zitten aan wat de constructeurs met elkaar hebben afgesproken. Er was de hoop dat Yuki Tsunoda in de AlphaTauri zou worden gezet, zodat het voor Honda moeilijker was om eruit te stappen. Honda heeft wel het contract met IndyCar verlengd en ik denk dat ze zich daar op richten om de Mercedes-motor van de IndyCar te bouwen.''

Ook de toekomst van Red Bull wordt besproken en de mogelijkheid dat er op de korte termijn een nieuwe motorleverancier de Formule 1 gaat betreden.

''Een nieuwe motorleverancier is gewoon heel moeilijk want de laatste nieuwe leverancier was Honda en we weten allemaal hoeveel moeite die in het begin hebben gehad met McLaren'', vertelt Olav.

Peter is het eens met Olav en zegt dat Porsche dit ook niet gaat doen:

''Ik weet dat ze twee jaar geleden het idee hadden om in te stappen. En daar zijn ze vervolgens weer uitgestapt, maar die waren al een jaar bezig met de voorbereiding. Dus ik ben het met je eens je bouwt niet binnen een jaar een F1-motor. En voor 2022 moeten ze een hele nieuwe auto bouwen. De basis van de auto is wat voor motor erin komt te liggen, want je hele chassis bouw je op basis waar de koeling etc komt te liggen.''

Na zijn eerste podium in de IndyCar bellen we even met Rinus van Kalmthout. Na zijn eerste poleposition wist hij door een sterke laatste stint zijn eerste podium te pakken.

''Het ging allemaal wat minder op de zwarte band en de laatste stint op de rode band ging de auto super goed'', vertelt Rinus. “Ik zag de kans om naar voren te vechten en ik deed gewoon mijn ding en ben heel blij dat ik derde heb kunnen worden. Heb hier al heel lang over gedroomd en ook mijn eerste poleposition is ook iets om heel trots op te zijn.''

Rinus sluit een carrière in de Formule 1 niet uit, maar vertelt dat de IndyCar altijd zijn grote droom is geweest.

''Ik ben er niet mee bezig eigenlijk. Ik vind de IndyCar echt geweldig en heb er altijd over gedroomd. Ik hoef niks anders eigenlijk, maar je weet het niet. Misschien krijg je ooit een mega deal bij een F1-team dan moet je dat ook niet van je af slaan'', besluit hij.

Ook wordt aan tafel besproken of er toch een Mercedes-motor in de Red Bull komt te liggen of dat Verstappen de overstap maakt naar de Duitse renstal.

''Bij Red Bull sluiten ze zeker niet uit dat er een Mercedes motor in komt'', begint Peter. ''Ze gaan ervan uit dat Toto Wolff daar vertrekt en hij is diegene die de deal tegenhoudt.''

''Bottas is heel aardig'', vertelt Humberto. ''Ik heb hem twee keer mogen interviewen, maar ik vind hem ook erg saai. Ik zou het hopen dat Mercedes het aandurft, wil Lewis dat en kan Mercedes het aan. Dan heb je twee baasjes. Nu heb je een grote baas en een onderbaas. Met Max en Lewis echt twee baasjes.''

Volg ook F1aanTafel op Instagram!

GettyImages-1278483248-807x520-1-700x451
zie helemaal linksboven de auto van regerend kampioen Kyle Busch, die na deze crash zijn race moest staken

 

 

 

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden