De tafelgasten in F1 aan Tafel, de wekelijkse award winning podcast van Grand Prix Radio, zijn in de aflevering van deze week niet tevreden met het optreden van Michael Masi en de stewards tijdens het raceweekend in Saoedi-Arabië. Vooral coureur Jeroen Bleekemolen en vaste waarde Frans Verschuur vinden dat de FIA steekjes heeft laten vallen bij het maken van de beslissingen over straffen en incidenten op de baan.
"Er liepen dingen in elkaar over wat betreft straffen en plekken teruggeven. Het was enorm verwarrend en dat vonden niet alleen de rijders maar misschien ook de wedstrijdleiding", zegt Bleekemolen. Verschuur sluit zich daar volledig bij aan en zegt dat het voor hem het hele weekend een bron van ergernis was.
Incident Hamilton en Mazepin
De eerste keer dat de wedstrijdleiding steken heeft laten vallen is volgens Verschuur tijdens de tweede vrije training geweest. Daarbij reed Nikita Mazepin bijna achterop Lewis Hamilton die toen langzaam op de baan reed. Hij neemt daarbij het voorbeeld van Max Verstappen die een gridstraf kreeg voor eenzelfde incident. Hamilton kwam weg met enkel een waarschuwing en een boete voor het team.
Bleekemolen zegt dat wedstrijdleider Michael Masi geen vuist op tafel durft te slaan. "Masi doet gewoon mee in het gesprek. Hij is geen man die zegt: zo zit het en zo gaan we het doen", zegt de coureur. Hij vindt dat de wedstrijdleider zo teveel ruimte laat en daardoor autoriteit mist. Bleekemolen vindt hem te onzeker en denkt dat als hij de incidenten consistent laat beoordelen mensen hem meer gaan respecteren.
Gentlemen Christian Horner
Verschuur is het eens met Bleekemolen's uitspraken over Masi, maar vindt ook dat Red Bull meer had moeten doen in die situatie. Als ervaren teambaas zegt hij dat hij het begrijpt als teambazen in discussie gaan want dat zou hij in zo'n situatie ook doen. In deze situatie vindt hij dat Christian Horner meer druk had kunnen zetten. "Als je hem met Toto Wolff vergelijkt. Wolff begint te schreeuwen en met koptelefoons te gooien. Horner blijft daarentegen een gentleman, maar je moet eigenlijk alles aangrijpen".
FIA's aanbod aan Red Bull en de straf van Verstappen
Driver Performance Consultant van Alfa Romeo, Atze Kerkhof vindt dat het aanbod dat Red Bull kreeg van de FIA voor Verstappen's inhaalactie buiten de baan Formule 1 onwaardig was. Daar zijn de andere mannen het mee eens en weer herhaalt Verschuur dat de wedstrijdleiding hier steken liet vallen. Hetzelfde geldt voor de controversiële actie van Verstappen en Hamilton waarbij de Nederlander probeerde de plek terug te geven aan de Brit die vervolgens tegen de Red Bull aanreed.
Alle gasten zijn het ermee eens dat het niet de schuld van Verstappen was. Daarnaast vinden ze de twee punten op de licentie ook een te hoge straf. Kerkhof vindt dat het duidelijk was dat de Nederlander de plek probeerde terug te geven, vooral omdat hij al langzamer ging rijden voor de DRS-lijn. Bleekemolen snapt dat er iemand de schuld moest krijgen in die situatie. Dat de data van Verstappen die aangeeft dat hij op het laatst teveel heeft geremd is volgens hem een slechte samenloop van omstandigheden. "Het was absoluut geen braketest en ik denk dat ze dat ook wel inzien. Maar hij moest gewoon een 'strafje' hebben."
'Part of the job'
Presentator Mattie Valk vraagt zich af of het misschien niet te moeilijk is om beslissingen te nemen over incidenten op de baan zo ver in het seizoen en de kampioenschapsstrijd. Verschuur wilt daar niets van weten en zegt dat het 'part of the job' is. Bleekemolen vindt ook dat de onzekerheid van de wedstrijdleiding ervoor gaat zorgen dat de 'normale' racefan de races ook niet meer gaat begrijpen. Verschuur sluit zich daarbij aan en zegt dat de sport zo fans kan verliezen als de wedstrijdleiding inconsistent blijft.
Lees ook: F1 aan Tafel: “Goed dat er naar de toekomst wordt gekeken”
Lees ook: Richard Verschoor vervangt Fittipaldi voor F2 in Abu Dhabi
Lees ook: Jeroen Bleekemolen: “Veranderingen in voordeel van Mercedes”