Max Verstappen kreeg tijdens de Grand Prix van Mexico twee straffen van tien seconden. Is de wedstrijdleiding consistent? Moet Verstappen nog van motor wisselen? Kortom, genoeg om over te praten en daarom ontvangt Mattie Valk deze week drie spraakmakende gasten in F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.
Max Verstappen kreeg tijdens de Grand Prix van Mexico twee keer een tijdstraf van tien seconden. Beiden kreeg hij tijdens het racen met Lando Norris, zijn concurrent in het kampioenschap. De Brit reed aan de buitenkant van bocht vier. Verstappen, die aan de binnenkant reed, liet zijn auto naar buiten lopen waardoor Norris de volgende bocht afsneed en voor Verstappen terecht kwam. In bocht acht dook de Nederlander aan de binnenkant en wist hij zijn auto niet op de baan te houden. De Red Bull kwam voor de McLaren te rijden. Voor beide acties kreeg de wereldkampioen een straf. Niki Terpstra, voormalig profwielrenner, is het niet helemaal eens met de wedstrijdleiding. ''Die eerste actie vind ik écht racen op de limiet. Die tweede actie was gewoon niet zo netjes.''
Wedstrijdleiding
Olav Mol liet na afloop van de race weten het totaal niet eens te zijn met de wedstrijdleiding. In zijn belevenis gaat het niet om het feit of de straffen terecht zijn. Het gaat er volgens Mol om dat de straffen niet overeenkomen met de straffen tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. In F1 aan Tafel legt de Formule 1-commentator bij Grand Prix Radio verder uit waarom de straffen niet consistent zijn. ''Ik heb tot vannacht kwart over twee zitten lezen. In de documenten van Amerika zeggen ze dat er verzachtende omstandigheden zijn waardoor niet de standaard tien seconden penalty geldt, maar in plaats daarvan vijf seconden. Geef altijd de standaard straf, want anders is het niet standaard. Dan kan er nooit sprake zijn van verzachtende omstandigheden.''
Nieuwe motor Verstappen
Er wordt gesproken dat Max Verstappen voor het einde van het seizoen nog een keer van motor moet wisselen. Dit zou betekenen dat de Nederlander een race van verder naar achteren moet starten. Aankomend weekend staat de Grand Prix van Brazilië op het programma. Volgens Frans Verschuur, voormalig teambaas van Jos Verstappen, is Brazilië dé plek om de motorwissel te doen. ''Als het moet, kan je hem het beste in Brazilië pakken. Daar heb je nog wel mogelijkheden om in te halen. Er wordt daarna ook steeds meer op het scherpst van de snede gereden. Dan kan je het beter gelijk doen.''
Win prijzen in podcast F1 aan Tafel
Natuurlijk zijn er ook weer prijzen te verdienen tijdens het spel Raad het Autogeluid. Wat te denken van een volle tank brandstof voor je personenauto, een Flitsmeister One plus 1 jaar PRO en een fles Ferrari Champagne?
Redenen genoeg om ook deze week weer te luisteren naar F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.
Presentatie: Mattie Valk
Redactie: Sjaak Böhmer
Beeld: Rob Steltman
Vormgeving en montage: Marnix Westhuis
Draaiboek en productie: Mario de Pizzaman
Disclaimer: Alle gebruik van hetgeen in deze podcast ‘F1 aan Tafel’ wordt opgemerkt is ongeoorloofd zonder expliciete schriftelijke toestemming ter zake verkregen van Grand Prix Radio en met inachtneming van een duidelijke bronvermelding met link.