Max Verstappen kwam niet verder dan een vijfde plaats tijdens de Grand Prix van Hongarije. Tijdens de race raakten Max Verstappen en Lewis Hamilton elkaar. Lando Norris kreeg van zijn team te horen dat hij teamgenoot Oscar Piastri voorbij moest laten. Kortom, genoeg om over te praten en daarom ontvangt Toine van Peperstraten deze week drie spraakmakende gasten in F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.
Max Verstappen eindigde als vijfde tijdens de Grand Prix van Hongarije. Bij de start leek de Nederlander de tweede plaats over te nemen, dat deed hij buiten de baan. Volgens zijn team kon hij beter de plaats teruggeven. Later in de race ging Hamilton eerder naar binnen dan Verstappen. De Red Bull-coureur verloor daardoor een positie. Bij de tweede pitstop verloor hij nog een positie, dit keer aan Leclerc. Verstappen was gedurende de race vaak gefrustreerd te horen over de boordradio. Niki Terpstra, voormalig profwielrenner en onder andere winnaar van Parijs-Roubaix, begrijpt de drievoudig wereldkampioen wel. “Hij is natuurlijk gewend om vooraan te rijden. Dan gaat alles van zijn leien dakje. De auto is nu niet top, maar als ze dan ook nog de strategie niet top hebben. Ik begrijp de frustraties wel, ik zou dan ook wel boos worden.”
Verstappen en Hamilton raakten elkaar
Max Verstappen moest in de slotfase van de Grand Prix van Hongarije zowel Charles Leclerc als Lewis Hamilton inhalen om in de top drie te eindigen. Na een aantal rondes achter de Ferrari te hebben gereden kwam de Nederlander er voorbij in de eerste bocht. Eerder in de race heeft Verstappen al een poging gewaagd de zevenvoudig wereldkampioen in te halen. Buitenom in bocht twee was te weinig grip. Bij zijn tweede poging later in de race probeerde hij het in bocht één. Met blokkerende banden dook hij aan de binnenkant bij de Mercedes. Lewis Hamilton stuurde iets naar binnen en de twee raakten elkaar. Volgens Olav Mol, Formule 1-commentator bij Grand Prix Radio, moeten we het contact tussen de twee niet groter maken dan dat het is. “Bij het vierkantje heeft Lewis nog een klopje op de schouder van Max gegeven dat er niks aan de hand was. Het wordt altijd maar zo groot gemaakt. We zijn niet aan het dammen, we zijn aan het racen. Dit soort dingen gebeuren.”
Norris moest Piastri voorbij laten
Oscar Piastri nam bij de start van de Grand Prix van Hongarije de leiding over van teamgenoot Lando Norris. Nadat Verstappen de tweede plek afstond aan de Brit reden de coureurs van McLaren op de eerste twee plaatsen. Norris reed lang op de tweede positie en ging bij de tweede pitstop eerder naar binnen dan zijn teamgenoot. Op de nieuwere banden won de Brit tijd. Toen Piastri even later zijn pitstop maakte kwam hij achter Norris de baan weer op. Na veel discussies over de boordradio moest Norris de positie teruggeven aan zijn teamgenoot. Hierdoor kon Oscar Piastri zijn eerste Grand Prix in de koningsklasse van de autosport winnen. Frans Verschuur, voormalig teambaas van Jos Verstappen, begrijpt de keuze van McLaren om van positie te wisselen totaal niet. “Ik vind het heel raar wat ze doen. Norris staat tweede in het kampioenschap. Je zou aan het einde van het seizoen maar zes of zeven punten tekort komen om wereldkampioen te worden.”
Win prijzen in podcast F1 aan Tafel
Natuurlijk zijn er ook weer prijzen te verdienen tijdens het spel Raad het Autogeluid. Wat te denken van een volle tank brandstof voor je personenauto, een Flitsmeister One plus 1 jaar PRO en een fles Ferrari Champagne?
Redenen genoeg om ook deze week weer te luisteren naar F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio.
Presentatie: Toine van Peperstraten
Redactie: Sjaak Böhmer
Beeld: Rob Steltman
Fragmenten race: Pascall Maessen
Vormgeving en montage: Marnix Westhuis
Draaiboek en productie: Mario de Pizzaman
Disclaimer: Alle gebruik van hetgeen in deze podcast ‘F1 aan Tafel’ wordt opgemerkt is ongeoorloofd zonder expliciete schriftelijke toestemming ter zake verkregen van Grand Prix Radio en met inachtneming van een duidelijke bronvermelding met link.