F1 Fan Column: red de iconische Grand Prix

Spa-Francorchamps_GP_Belgie_2015

 "The fact remains that the fastest thing happening there now is the grass growing between cracks in the concrete." - Gary Hartstein

Ex-Formule 1-arts Gary Hartstein doelt met zijn uitspraak op de huidige staat van het voormalige Formule 1-circuit van Istanbul Park. Hoewel hij - lichtelijk- chargeert raakt zijn opmerking volgens mij wel aan een breder probleem waar de sport nu mee te maken heeft.

In de laatste jaren zijn er in hoog tempo nieuwe Grand Prix' aan de kalender toegevoegd. In een even zo rap tempo zijn sommige hiervan ook weer van de kalender verdwenen. Neem  bijvoorbeeld de Grand Prix van Zuid-Korea, wat de sfeer ademde van een gemiddeld  industrieterrein op een verregende zondagmiddag. Denk ook aan de Grand Prix van India die na drie luttele edities met stip weer was verdwenen vanwege belastingperikelen. Uiteindelijk verging het de altijd 'zielloos' aanvoelende race in Istanbul niet veel beter. Dit terwijl fans en coureurs het erover eens waren dat de baan in Istanbul een van de beter gelukte projecten was van Formule 1-circuitontwerper Hermann Tilke. Zomaar even een succesvolle Grand Prix neerzetten in een land zonder autosportcultuur bleek dus misschien iets lastiger (of moet ik zeggen, duurder) dan op voorhand gedacht.

Landen en bijbehorende Grand Prix' met een rijke historie, waar autosportminnende fans en tifosi de tribunes bevolken en die worden verreden op aansprekende circuits, hebben zo hun eigen problemen. De nieuwe 'exotische' GPs, vaak gesteund door een schijnbaar oneindige voorraad oliedollars (of roebels), hebben wat betreft de grote baas der Formule 1 Bernie Ecclestone de nieuwe standaard gezet. Dit betekent dat het voor de organisatoren van de races op bijvoorbeeld Spa of Monza een behoorlijk duur geintje begint te worden. In Duitsland, toch het land van meervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel, het o zo dominante Mercedes en dat met de Nürburgring en Hockenheimring beschikt over twee prima Formule 1-circuits, vond dit jaar zelfs helemaal geen Grand Prix plaats. Bernie heeft zich al laten ontvallen dat Monza volgend jaar zomaar hetzelfde zou kunnen overkomen. Daarnaast heeft Ecclestone recentelijk een soort betalingsregeling getroffen met de organisatoren van de Britse Grand Prix. 

Voor je het weet bestaat op deze manier de kalender binnenkort alleen nog maar uit prestigeprojectjes van een willekeurige niet-al-te-democratische Sjeik of President  die bereid is flink te betalen. En ach, daar gaat het Bernie natuurlijk om, van nostalgie kun je immers niet vreten; dat geleuter van die fans over historie en sfeer, het is ook altijd wat! Dan is het geluid niet goed, dan werd er weer te weinig ingehaald, dan slijten de banden weer te hard of juist niet, deze lui snapt Bernie tenminste en zij snappen hem. Geen geneuzel met onwillige lokale overheden of over geluidsoverlast klagende omwonende. Gewoon een flinke bom duiten op tafel, niet doorvragen over herkomst alsjeblieft en ome Bernie regelt dat die Grand Prix er komt, simpel toch?

Natuurlijk was het niet alleen maar kommer en kwel met die nieuwe Grand Prix'. Nieuwe impulsen zijn zo nu en dan juist zeer welkom. De GP van Maleisië die sinds 1999 wordt verreden is inmiddels niet meer weg te denken. Daarnaast hebben de races in Singapore en Austin, Texas alles in zich om nog in lengte van jaren gastheer van de Formule 1 te blijven, mits in Singapore iedereen netjes achter de hekken blijft natuurlijk. Daarmee vergeleken staan de Grand Prix' in de Golfstaten en Rusland in schril contrast. Met ingang van volgend seizoen komt daar naar alle waarschijnlijkheid het altijd gezellige Azerbeidzjan bij.

De vraag is dus hoe je desondanks races kunt behouden die de Formule 1 maakte én maken tot datgene waar ik sinds mijn negende aan verslaafd ben. Welnu maak kennis met het Trust fund for Retaining Amazing Circuits....Kerfuffle, kortweg TRACK. Tijd om de nieuwe realiteit en de alsmaar verder uitpuilende racekalender te accepteren en schaamteloos voor eigen belang in te zetten. Zodra Bernie weer een nieuw contract afsluit met het volgende land met een louche leider die van gekkigheid niet meer weet wat hij met zijn geld aan moet, zou het ook de TRACK-clausule moeten bevatten. Een soort extra toeslag die naar een speciaal fonds gaat dat vervolgens uitsluitend gebruikt mag worden om iconische established Grand Prix' financieel te ondersteunen, mocht dit nodig zijn om ze op de kalender te houden. Denk daarbij aan Silverstone, Spa, Monza, de GP in Duitsland maar wat mij betreft bijvoorbeeld ook de races in Melbourne, Suzuka of Montreal. Het grote voordeel is dat Bernie met een dergelijke constructie bekend is, denk alleen maar aan de 'startpremie' die een aantal teams zoals Ferrari ieder jaar ontvangen op basis van een soortgelijke argumentatie. Mochten toekomstige organisatoren niet bereid zijn hieraan mee te betalen, ach dan vindt Bernie vast nog wel een Prins, Sjeik, Koning of President met een zandbak of toendra die wel bereid is het geld op tafel te leggen, net zo makkelijk.

Dagdromend zou je op deze manier zelfs, na natuurlijk ook wat aandringen van tegen die tijd drievoudig wereldkampioen Max Verstappen, dankzij TRACK een terugkeer van goh laten we eens zeggen Zandvoort mede mogelijk kunnen maken. Dus, heeft iemand nog het nummer van Bertje uit Eikelstein liggen, dan leg ik het even aan hem voor...


Grand Prix Radio biedt Formule 1-fans een platform om hun mening of visie te verwoorden. Columns op deze website vertolken niet (noodzakelijkerwijs) de visie of mening van de redactie.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden