De gloednieuwe SF-25 heeft een aantal grote veranderingen ten opzichte van haar voorganger om de 'aerodynamische ontwikkeling te stimuleren' in het laatste jaar van de huidige reglementen.
Afgelopen woensdag namen Lewis Hamilton en Charles Leclerc voor het eerst plaats in de SF-25 voor een shakedown op het eigen circuit in Fiorano. Hoewel de nieuwe bolide er niet radicaal anders uitziet dan de auto van vorig jaar, bevat de 2025-auto een aantal grote upgrades onder het bodywork, omdat de SF-24 geen ruimte meer had om verder te ontwikkelen. De belangrijkste update van de SF-24 naar de SF-25 is een verandering in de voorwielophanging, van push-rod naar pull-rod. Dat is echter nog maar het topje van de ijsberg volgens de relatief nieuwe technisch directeur Loïc Serra. ''Het grootste deel van de auto is nieuw en dat is niet per se zichtbaar voor het oog van buitenaf, maar het zijn die onderdelen die de grootste invloed hebben. We hebben veel van de interne componenten veranderd, maar de filosofie is hetzelfde'', legt hij uit aan Automoto.it.
De technisch directeur stelt dat de SF-24 geen ruimte meer had voor ontwikkeling. De verandering in de ophanging, samen met wat lijkt op een vernieuwde vloer, zou de Scuderia moeten helpen om de strijd aan te gaan met McLaren. ''Het belangrijkste doel met de SF-25 was om ruimte te vinden om de aerodynamische ontwikkeling te stimuleren en in wat de upgrades zullen zijn die later in het seizoen komen'', vervolgt Serra. ''Aangezien de technische voorschriften in hun laatste jaar zitten, draait het bij deze auto's allemaal om de details.'' Die details kunnen van grote invloed zijn. Afgelopen seizoen kreeg Ferrari te maken met een prestatiedip na een slecht presterende upgrade halverwege het seizoen. Uiteindelijk wist de Italiaanse renstal nog als tweede te eindigen en kwam maar veertien punten tekort ten opzichte van McLaren en het kampioenschap. Serra berekende het gemiddelde tekort vorig jaar op 30 milliseconden, en daarom gaat Ferrari dit jaar all-in om het constructeurskampioenschap voor het eerst sinds 2008 mee terug te nemen naar Maranello.

Regelwijzigingen 2026 in het achterhoofd
Het aankomende seizoen zal de laatste zijn onder deze reglementen en met de enorme regelwijzigingen van 2026 in het achterhoofd weet Ferrari-teambaas Fred Vasseur dat er ook naar het grotere geheel gekeken moet worden. ''Op een gegeven moment in het seizoen zal er een keuze gemaakt moeten worden tussen het project van 2026 en de ontwikkeling van de auto van 2025, een keuze die bepaald zal worden door waar we staan in het kampioenschap'', stelt Vasseur. ''Na de eerste vier of vijf races zullen we de situatie evalueren en keuzes maken over hoe we de beschikbare middelen verdelen. Waarschijnlijk zullen we ons in de zomer allemaal richten op 2026.''
Lees ook: Verstappen en Horner aanwezig tijdens F1 75-live: Dit hadden de Red Bull-mannen te zeggen
Lees ook: Yuki Tsunoda: "Ik wil bij de Red Bull-familie blijven in 2026"
Lees ook: Formule 1 wil aantal verplichte pitstops tijdens GP van Monaco verhogen