Kan de suprematie van Mercedes in 2018 worden doorbroken? Dat is één van de centrale vragen dit komend seizoen zal worden beantwoord. De renstal deelt al vier seizoenen de lakens uit in de Formule 1. Ferrari wil, als één van de voornaamste uitdagers, dolgraag een einde maken aan de dominantie van Mercedes.
Afgelopen seizoen was Ferrari goed op weg om te slagen in die missie. De bolide kwam qua snelheid in de buurt van Mercedes en op sommige circuits was de SF70H zelfs sneller dan de W08. De Italianen brachten het oppermachtige Mercedes aan het wankelen, maar konden de genadeklap niet toedienen.
Slechte serie na zomerstop
Een zwakke tweede seizoenshelft deed Ferrari de das om. De renstal was het jaar zeer sterk van start gegaan. Sebastian Vettel ging na de eerste helft aan de leiding, maar na de zomerstop gooiden foutjes, van met name de Duitser zelf, roet in het eten. Zijn voorsprong in het kampioenschap verdween in rap tempo en Lewis Hamilton pakte met nog twee races te gaan zijn vierde wereldtitel. Daarnaast won Mercedes ook de constructeurstitel. Het verschil met Ferrari? 146 punten.
In 2018 worden met de minimale reglementswijzigingen geen grote verschuivingen binnen het startveld verwacht. Dat zou betekenen dat Mercedes en Ferrari samen met Red Bull Racing gaan strijden om de wereldtitel.
Werken aan zwakke punten
Ferrari hoopt op 22 februari, vier dagen voor de eerste testsessie in Barcelona, dan ook de kampioensbolide voor te stellen. De renstal zal voort willen borduren op de sterke eerste seizoenshelft van 2017, maar zal ook aandacht hebben moeten besteden aan zwakke punten die vorig seizoen aan het licht zijn gekomen: kwalificatiesnelheid en betrouwbaarheid.
Uit cijfers van Speedweek.com is gebleken dat Vettel net zo vaak als Hamilton van de eerste startrij is vertrokken (13), maar minder vaak van pole position (4-11). Bovendien kon Ferrari slechts één van de vijf pole positions omzetten in een zege, een percentage van 20 procent. Mercedes behaalde tien overwinningen uit 15 poles, omgerekend bijna 67 procent.
Constant presteren
Daarnaast reed Hamilton in alle twintig races in de punten en volbracht 1195 van de 1196 mogelijke raceronden. Vettel viel uit in Singapore en Japan en kwam tot 1089 ronden, waarmee hij pas op de vijfde plaats komt.
Kortom, Mercedes legde de basis voor het succes in 2017 in de kwalificatie. En dankzij een goede betrouwbaarheid van de W08 en constant presteren van met name Hamilton werd die goede uitgangspositie verzilverd.
Lessen geleerd?
Het is afwachten of Ferrari de wijze lessen van 2017 komend seizoen kan omzetten in daden.