Formule 1 weekoverzicht 5 december

FIA-Gala-Max-Verstappen

› Max Verstappen in de prijzen tijdens FIA-gala
› Puzzelstukjes in motorencrisis vallen op de plek
› Romain Grosjean na zijn beste seizoen weg bij Lotus
› Nieuwe bandenreglementen gepresenteerd door FIA en Pirelli
› McLaren laat de Formule 1-auto van de toekomst zien

Max Verstappen in de prijzen tijdens FIA-gala

Max Verstappen heeft tijdens het FIA-gala maar liefst drie awards ontvangen. Verstappen werd niet geheel verrassend verkozen tot ‘rookie of the year’ maar kreeg ook de award voor ‘personality of the year’. Tot slot werd de jonge Nederlander nog beloond voor zijn inhaalactie op Felipe Nasr door Blanchimont op Spa-Francorchamps. “De persoonlijkheidsprijs? Ik weet niet helemaal waarom ik die gewonnen heb, maar het is goed te weten dat de media me aardig vinden”, aldus Verstappen. “Ik ben erg verrast en blij dat ik drie awards heb gewonnen op dit belangrijke evenement en dat na mijn eerste jaar in de Formule 1.”

Eerder werd Verstappen door de fans, volgers van het officiële Formule 1-twitteraccount, al verkozen tot coureur van het jaar. Ruim de helft van de stemmers oordeelde dat Verstappen deze eer moest krijgen. Woensdag werd hij nog eens geprezen om zijn inhaalacties met maar liefst twee acties in de top-3. Ook daar stond de actie in Blanchimont weer hoog aangeschreven, liefst 70% van de kiezers stemde hierop.

Puzzelstukjes in motorencrisis vallen op de plek

Het heeft even geduurd, maar de puzzelstukken in de motorencrisis zijn grotendeels op hun plaats gevallen. Het Red Bull Racing van Christian Horner komt volgend seizoen gewoon aan de start met Renault motoren, echter worden deze onder het merk TAG Heuer gebruikt. Daarmee werd de weg voor Toro Rosso geplaveid, die zoals verwacht met de 2015-motoren van Ferrari beginnen aan het nieuwe seizoen.

Renault gaf eveneens deze week de klap op de overname van het noodlijdende Lotus F1 team. Carlos Ghosn zei er het volgende over: "Na een lange studie, heb ik besloten dat Renault in de Formule 1 hoort, met ingang van 2016." De Fransman uitte eveneens zijn ambitie voor de toekomst: “We willen winnen, al kan dat nog even duren.” Renault is een contract aangegaan met Bernie Ecclestone en CVC, de eigenaren van de Formule 1. Het Franse merk is naar verwachting de komende negen jaar verbonden aan de koningsklasse van de autosport.

Helmut Marko, sportief adviseur van Red Bull Racing, vertelde tegenover Speedweek meer over de deal: “We krijgen de Renault-motoren van hetzelfde niveau als de motoren van het fabrieksteam.” Het team heeft door alle heisa degelijk wel vertraging opgelopen, maar de wintertest in Barcelona gaat het team wel halen, verwacht Marko: “We moeten ongeveer twee maanden vertraging goedmaken maar dat gaat lukken. We zullen erbij zijn in Barcelona.”

Grosjean na zijn beste seizoen weg bij Lotus

Romain Grosjean stapte vorige week zondag voor het laatst uit de auto bij het team van Lotus met het gevoel dat het zijn beste seizoen tot nog toe was. Grosjean begint volgend seizoen bij het nieuwe Haas F1 nadat hij dit jaar nog een podium scoorde in België. “Het was een prachtig seizoen, als je puur kijkt naar het racen en het afstellen van de auto”, vertelt Grosjean tegen Autosport.com. “Natuurlijk is er achter de schermen veel gebeurd dit seizoen. We hebben de auto niet kunnen ontwikkelen zoals we wilden maar we hebben de mogelijkheden die we hadden wel benut.”

Voor Grosjean was dit een serieuze opluchting na een moeilijk seizoen in 2014, toen de auto totaal geen snelheid had: “Ik stapte dit seizoen in de auto en vanaf het begin kon ik er goed mee overweg.” Grosjean sloot zijn laatste race in Abu Dhabi af met een negende plaats, tot tevredenheid. Hij stelde daarmee voor Lotus ook de zesde plaats bij de constructeurs veilig. “Ik wilde het team achterlaten met een goed gevoel. Ik ga de jongens van het team missen, ze zijn als familie voor me. Lotus is een groot onderdeel geweest van mijn carrière maar ik denk dat het volgende hoofdstuk net zo goed kan zijn, zo niet beter.”

Nieuwe bandenreglementen gepresenteerd door FIA en Pirelli

Pirelli heeft deze week de nieuwe reglementen voor 2016 gepresenteerd. Grootste verandering is dat de teams voortaan drie compounds per weekend kunnen kiezen. Coureurs krijgen dertien sets tot hun beschikking voor elk raceweekend, waarvan tien sets gekozen kunnen worden door het team. Ook wordt er een extra compound toegevoegd, de ultrasoft met paarse markering. De ultrasoft, die afgelopen week in Abu Dhabi getest werd, zal vooral ingezet worden op stratencircuits.

De regel dat coureurs minstens twee compounds moeten gebruiken tijdens een race, blijft behouden. De compounds die Pirelli levert in het raceweekend blijven tot twee weken voor het weekend geheim. Opmerkelijk is de vrijheid die rijders krijgen om twee van de drie compounds zelf te kiezen.

McLaren laat de Formule 1-auto van de toekomst zien

Het McLaren team heeft een futuristische versie van de Formule 1-auto gepresenteerd, de MP4-X. De grootste verandering aan de auto is de gesloten cockpit, bedekte wielen en radicale veranderingen in de aerodynamica.

John Allert, directeur van het technologische divisie van McLaren, legt uit over de auto: “We willen een signaal afgeven voor de toekomst en ons voorstellen wat we mogelijk kunnen maken in de toekomst. We hebben een aantal herkenbare ingrediënten als snelheid, spanning en prestaties gestopt in een nieuw concept. Dit in combinatie met veiligheid en de hybride technieken zoals we die tegenwoordig kennen.”

Verder in het nieuws deze week:
Verstappen en Toro Rosso volgend jaar met 2015-motoren van Ferrari
TAG Heuer levert in 2016 Renault-motoren aan Red Bull Racing
Officieel: Renault neemt Lotus F1 over
Formule 1-kalender 2016 bevestigd
Vandoorne snelste in Pirelli-bandentest

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden