Pierre Gasly zal de Grand Prix van Groot-Brittannië hoogstwaarschijnlijk vanaf de laatste startplek moeten aanvangen, het team van Alpine heeft hem een compleet nieuwe krachtbron gegeven, waarmee hij het maximumaantal overschrijdt. Een gridstraf voor de race zal hiervan het gevolg zijn.
Voorafgaand aan het Silverstone-weekend had Gasly een nieuwe batterij en een set control electronics nodig voor zijn Renault-motor, dit zou de Fransman een gridstraf van twintig plaatsen opleveren. Omdat hij hierdoor sowieso al vanaf de achterkant van het veld zou moeten starten, heeft Alpine besloten om hem een geheel nieuwe motor te geven om het aantal gridstraffen voor Gasly later dit seizoen te verminderen. De 28-jarige coureur zat al aan zijn vierde en laatste V6-motor, turbo en elektrische motorcomponenten, dus deze vijfde krachtbron geeft hem iets meer ademruimte op deze vlakken in de komende races. "We moesten de batterij vervangen", legt Gasly uit aan Canal+. "We hadden eerder in het seizoen een paar kleine problemen. We moesten dus de batterij vervangen, wat een straf van 20 plaatsen betekende. We maken van de gelegenheid gebruik om een extra motor toe te voegen, want ik zal hoe dan ook als laatste moeten starten."

Gevecht met Haas om plek zeven
Het zal onwaarschijnlijk zijn dat Gasly punten scoort tijdens de race in Engeland en dus is de beslissing om reservecoureur Jack Doohan in VT1 te laten rijden best logisch. De pijn op korte termijn die het team uit Enstone oploopt, komt wel op een ongelukkig moment. Alpine vecht met RB, Aston Martin en Haas om belangrijke punten. In Oostenrijk wist Haas maar liefst twaalf punten te scoren, wat hen voor Alpine op de zevende plek in het constructeurskampioenschap zetten. De achterstand van de Franse fabrikant op de Amerikaanse renstal is nu tien punten, terwijl Alpine maar negen punten heeft weten te scoren in de hele eerste seizoenshelft.
Een gat van tien punten is met deze grid, waar de top vier teams in principe de top acht innemen, erg groot. "Oostenrijk was een zware", vertelt Gasly tegenover Autosport.com, maar volgens de Alpine-coureur is er nog van alles mogelijk. "We moeten maximaliseren en profiteren van elke kans die we hebben. We weten dat we gaan vechten voor een of twee punten, want de top acht is buiten bereik. We hebben nog veel races te gaan. Als we erin slagen om elke keer een punt of twee te pakken, dan komt het wel goed, maar het is een spannende strijd."
Lees ook: Hadjar vierde rookie in actie tijdens VT1 Britse GP