Haas introduceerde tijdens het raceweekend in Austin langverwachte updates voor hun auto's. Met beperkte tijd om deze te testen, resulteerde dit in een teleurstellende kwalificatie en sprintrace, wat het team dwong om last-minute aanpassingen aan de auto's te maken en de coureurs vanuit de pitstraat te laten starten. Nico Hulkenberg finishte de race op de elfde plaats, terwijl Kevin Magnussen als veertiende eindigde.
Het Haas-team bracht tijdens hun thuisrace op het Circuit of the Americas updates voor de auto's. Met slechts één trainingssessie en beperkte kwalificatietijd om de updates te evalueren, koos het team voor de pitlane-start om verdere aanpassingen aan de auto's mogelijk te maken vóór de race. Beide coureurs waardeerden deze keuze. Kevin Magnussen benadrukte: "Ik denk dat de race beter was dankzij de veranderingen die we hebben doorgevoerd. Toch waren we nog steeds niet snel genoeg en eindigden we min of meer op dezelfde positie als waar we gestart zijn, vanuit de pitstraat, denk ik. We moeten nog meer verbeteren. Het toevoegen van meer neerwaartse druk voelde beter, maar was nog niet voldoende," benadrukte hij bij F1.com. Voor zijn teamgenoot Nico Hulkenberg verliep de race iets beter, maar ook hij was blij met de pitlane-start. Hij merkte op: "Het voelde inderdaad beter. De prestaties zagen er veelbelovender uit dan gisteren, maar we moesten vanwege de pitlane-start vanaf de achterkant beginnen. Als we een betere kwalificatie hadden gehad en in het middenveld waren gestart, hadden we vandaag waarschijnlijk voor punten kunnen strijden. Er zijn positieve aspecten, maar het was nog steeds uitdagend, met bandenbeheer en lastige omstandigheden op een hobbelig circuit," aldus Hulkenberg bij F1.com.
The final race results from Austin 🇺🇸#HaasF1 #USGP pic.twitter.com/qwJpzfKiiM
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 22, 2023
Leren werken met de nieuwe updates
Het team had slechts één trainingssessie met de nieuwe updates, wat de sprintrace op zaterdag de eerste echte test maakte. Gebaseerd op longruns en snelheid, koos het team voor een andere set-up voor de race. Volgens de reglementen moesten de coureurs daarom vanuit de pitstraat starten, waardoor het team meer kon leren over de nieuwe onderdelen en zich beter kon voorbereiden op komende races. Nico Hulkenberg verklaarde: "Nu hebben we één Grand Prix met deze update, dus er valt veel te analyseren en te leren. Ik ben blij dat de aanpassingen in de setup vruchten hebben afgeworpen. Op weg naar Mexico hopen we dat we verder kunnen optimaliseren en nog meer voordeel kunnen behalen," vertelde hij bij F1.com.
Lees ook: Hamilton en Leclerc gediskwalificeerd na GP Amerika
Lees ook: Verstappen: Spannender einde dan verwacht
Lees ook: Sainz tevreden met P4: We hebben gemaximaliseerd wat we konden doen vandaag