De kwalificatie voor de Grand Prix van Mexico leverde Racing Bulls een gemengd resultaat op. Isack Hadjar zette een mooie prestatie neer met een negende startpositie, terwijl zijn teamgenoot Liam Lawson genoegen moest nemen met P15. Ondanks de uiteenlopende resultaten heerste er binnen het team een positieve sfeer: de vooruitgang sinds de vrije trainingen was duidelijk merkbaar.
Voor Hadjar betekende zijn negende plaats opnieuw een stap vooruit in zijn jonge Formule 1-carrière. De Franse rookie, die nog maar aan het begin van zijn F1-loopbaan staat, toonde volwassenheid en controle op het uitdagende Autódromo Hermanos Rodríguez. “Ik ben zeker blij met de stap die het team heeft gedaan,” vertelde Hadjar na afloop bij F1.com. “Ze hebben goed werk geleverd sinds de vrije trainingen. We moeten zeker in de punten eindigen, omdat ik vooral het vorige weekend zo snel mogelijk wil vergeten.”
Hadjar lijkt daarmee vastberaden om in Mexico een sterke comeback te maken. Zijn prestatie in de kwalificatie bevestigt dat Racing Bulls, ondanks de hoge ligging van het circuit en de moeilijke omstandigheden, een solide basis heeft gevonden in de afstelling van de auto. De Fransman start morgen op een gunstige positie, wat hem een goede kans geeft om voor het team waardevolle punten te scoren.
Dit bericht op Instagram bekijken
Problemen met balans
Voor Liam Lawson verliep de kwalificatie iets moeizamer. De Nieuw-Zeelander haalde Q3 niet en eindigde op de vijftiende plaats. “We hadden een snelle auto vandaag,” zei Lawson. “Ik was gewoon aan het struggelen met de balans in Q2. Het was lastig om de anderen te kunnen bijhouden.” Het team besloot een strategische keuze te maken door zijn tweede snelle ronde in Q2 af te breken, om zo banden te sparen voor de race. “De auto is vrij snel, maar het is lastig om andere coureurs in te halen, dus we zullen het vanzelf wel zien,” aldus Lawson.
Met Hadjar in de top tien en Lawson met een frisse set banden daarachter, lijkt Racing Bulls zich op te maken voor een strategisch interessante race. Als de balans en bandenstrategie in hun voordeel uitpakken, zou het team wel eens met beide auto’s in de punten kunnen eindigen – een resultaat dat hun sterke progressie van de afgelopen weken zou bevestigen.
Lees ook: Charles Leclerc eindigt rustige eerste vrije training bovenaan
Lees ook: Max Verstappen snelste in tweede vrije training in Mexico
Lees ook: Helmut Marko: "Nog altijd niet zo goed als Norris"






