Hamilton wint wederom Grand Prix van Hongarije, Verstappen valt uit

M167151

Lewis Hamilton heeft voor de zesde maal in zijn loopbaan de Grand Prix van Hongarije gewonnen. De Brit wist hiermee zijn leiding in het kampioenschap te verstevigen. Voor Max Verstappen was het een weekend om snel te vergeten. Na een mindere kwalificatie verliep het vandaag nog slechter: zijn motor gaf al in de openingsfase van de race de geest.

De 33e Grand Prix van Hongarije ging, in tegenstelling tot de kwalificatie een dag eerder, van start onder een stralende hemel. De coureurs kwamen goed weg en vooraan had met name Max Verstappen een puike start. De Nederlander klom van de zevende plek direct op naar P5. Teamgenoot Daniel Ricciardo verging het iets minder goed. Hij startte vanaf een teleurstellende twaalfde stek en zakte na een kleine aanrijding met Marcus Ericsson terug naar P16.

Aan de kop van het veld reden de Mercedessen en Ferrari’s zich al vrij snel los van de rest van het veld. Sebastian Vettel wist teamgenoot Kimi Raikkonen te verschalken en ging vervolgens op jacht naar Valtteri Bottas en de leider in het kampioenschap Lewis Hamilton.

De eerste uitvalbeurt kwam op naam van Charles Leclerc te staan. De Monegask viel in de tweede ronde uit met mechanische problemen nadat hij in de Force India-sandwich terecht was gekomen. Enkele ronden later werd hij vergezeld door Verstappen. In ronde zes riep de winnaar van de GP van Oostenrijk over de boordradio dat hij geen vermogen meer had en hij zette zijn Red Bull-bolide niet veel later vloekend aan de kant.

Bandenstrategie

Raikkonen maakte als eerste coureur een pitstop en wisselde in ronde 15 van de ultrasoft naar de soft band. Een ronde later kwam Valtteri Bottas binnen voor eenzelfde wissel. Ricciardo was inmiddels gestaag bezig aan zijn opmars naar de voorkant van het veld. In de 17e ronde lag de Australiër na zijn inhaalactie op Carlos Sainz op de zevende positie.

Lewis Hamilton was ondertussen al ruim acht seconden los gereden van Vettel. De Brit reed echter op de ultrasoft band en moest daardoor eerder naar binnen dan de Duitser die als enige van de toppers op de softband was gestart. In ronde 26 besloot de regerend kampioen te wisselen naar de softband waardoor hij de leiding overhandigde aan Vettel.

Terwijl Raikkonen in ronde 39 al voor de tweede maal wisselde, kwam Vettel vlak na hem dan eindelijk binnen voor zijn eerste stop. Hij besloot in tegenstelling tot de andere renners in de top om te kiezen voor de ultrasoft banden. Hij viel terug naar de derde plek, vlak achter Bottas. Hoewel hij de Fin flink onder druk zette, kwam hij er niet voorbij.

Spanning in de slotfase

Met nog tien ronden te gaan bleef Bottas nog steeds een rode vlek in zijn spiegels zien. Vettel hing immers nog aan zijn staart en rook bloed: de banden van de Fin langzaam op begonnen te raken. Ook Raikkonen had inmiddels aansluiting gevonden bij dit tweetal.

Met nog vijf ronden te gaan wist Vettel de Fin te passeren, maar Bottas wilde zijn positie te verdedigen. Deze poging mislukte en Bottas reed zijn voorvleugel stuk op de achterkant van Vettel. Bottas besloot echter door te rijden. Ricciardo was de volgende die bij hem aandrong. Hij had zich knap opgewerkt naar P5 en wilde in de slotfase de gehavende Bottas inhalen. Ook nu ging het mis en Bottas kegelde de Australiër van het circuit. Beiden konden wel hun weg vervolgen en in de laatste ronde wist Ricciardo hem alsnog te verschalken voor P4.

Voor Hamilton was de buffer die zijn teamgenoot had gevormd natuurlijk ideaal. Hij had inmiddels twintig seconden voorsprong op Bottas. Na 70 ronden kwam de Brit dan ook als eerste over de finish en won hiermee voor de zesde maal op dit circuit. De Ferrari’s van Vettel en Raikkonen kwamen respectievelijk als tweede en derde over de streep. Een mooi eerbetoon aan de voormalig Ferrari-topman en CEO Sergio Marchionne die afgelopen woensdag overleed.

De coureurs maken zich nu op voor een welverdiende zomerstop en melden zich eind augustus voor de volgende race op het circuit van Spa-Francorchamps.

vt3hongarije-700x394
(c) @f1

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden