Hero or Zero: Grand Prix van Japan

Max Verstappen auto Japan zondag 2025

Coureurs die hun auto in de muur prakken, opvallende boordradio’s en teams die er verrassend snelle rondjes uitpersen; een raceweekend heeft over het algemeen flink wat in petto. Wie verbaast er en wie stelt er juist teleur? In de rubriek Hero or Zero zet Grand Prix Radio de sterkste en zwakste prestaties voor je op een rijtje. Met in deze aflevering de race voor de Grand Prix van Japan, met onder andere een masterclass van Verstappen, Kimi Antonelli en een slechte strategie van McLaren.

Hero

Max Verstappen

Max Verstappen is back in the game. Na twee slechte races met een auto die kampt met onder- en overstuur lijkt de Red Bull een aantal problemen opgelost te hebben. De Nederlander reed al een geweldige kwalificatie, maar ook de race mag hij afsluiten met een zege. Hij wist knap onder de druk van beide McLaren-coureurs uit te rijden en lijkt een knelpunt van dat team ontdekt te hebben. Het volgende circuit voor Verstappen is Bahrein, iets waar de Red Bull-coureur goed is en de McLaren-coureurs iets minder. 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Oracle Red Bull Racing (@redbullracing)

Kimi Antonelli

De jonge talentvolle Italiaan laat de afgelopen races al zien wat hij in zijn mars heeft, zo ook weer tijdens de Grand Prix van Japan. Door zijn finish op de zesde plek staat hij nu boven beide Ferrari-coureurs in het klassement. Ook heeft hij twee records weten te breken. Hij is nu de jongste met een snelste raceronde én de jongste die een race aan de leiding heeft gelegen. Het gaat niet lang duren of Russell gaat zijn handen vol hebben aan het jonge talent. Eén ding is zeker: Mercedes heeft een toptalent in huis.

Zero

Carlos Sainz

Helaas staat Sainz bij het rijtje Zero. De Spanjaard kwam al te laat bij het volkslied en ontving daarvoor een boete, maar reed ook geen solide race. Waar zijn teamgenoot punten weet te scoren, moet hij het doen met een magere veertiende plek. Vaak stak hij de chicane over (en kreeg daardoor vaak een waarschuwing), maar inhalen zat er ook niet in. Hij startte vanaf de vijftiende plek vanwege een gridstraf en heeft dus maar één plek weten te pakken. Wellicht liggen er meer kansen voor hem in de woestijn van Bahrein en weet hij daar, net zoals zijn teamgenoot, in de punten te eindigen.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Carlos Sainz (@carlossainz55)

Yuki Tsunoda

Grote kans dat het aan de auto ligt, maar tot nu toe weet Tsunoda nog niet te imponeren in de Red Bull. Tuurlijk, zijn posities zijn tot nu toe beter dan die van Lawson waren, maar het zijn nog geen punten voor het team van Red Bull. Die punten hebben ze wel hard nodig als ze bij willen blijven bij McLaren en Mercedes. Het is nog maar afwachten of Tsunoda de ideale tweede rijder gaat worden, maar met dit gehannes ga je Sergio Pérez bijna missen, die ten minste af en toe nog op het podium finishte.

McLaren

Geen idee wie er lag te slapen bij McLaren, maar de strategie leek geleend te zijn van Ferrari. Waarschijnlijk durfde ze de knoop niet door te hakken, maar dat heeft ze wellicht wel een 1-2 finish gekost. Het lukte Norris maar niet om Verstappen in te halen, terwijl Piastri achter Norris veel meer pace had. Hij heeft meermaals indirect om team orders gevraagd, maar kreeg ze niet. Het team koos overduidelijk voor Norris en dat is iets wat ze dus punten heeft gekost. Dit is iets wat ze dit seizoen nog kan opbreken: besluiteloosheid als het aankomt op team orders. De volgende race is in Bahrein, een circuit waar de McLaren tot nu toe nog niet goed uit de verf is gekomen. 

Lees ook: Yuki Tsunoda na race in Japan: "Gemixte gevoelens na deze race"

Lees ook: Max Verstappen over incident Norris: ''Dure grasmaaier''

Lees ook: Carlos Sainz ontvangt boete voor te laat komen bij volkslied

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden