Hero or Zero: VT3 & Kwalificatie Grand Prix van Mexico

charles leclerc mexico 2023 zaterdag

Coureurs die hun auto in de muur prakken, opvallende boordradio’s en teams die er verrassend snelle rondjes uitpersen; een raceweekend heeft over het algemeen flink wat in petto. Wie verbaast er en wie stelt er juist teleur? In de rubriek Hero or Zero zet Grand Prix Radio de sterkste en zwakste prestaties voor je op een rijtje. Deze week kijken we naar de Grand Prix van Mexico, met in deze aflevering de heroes en zeroes van de derde vrije training en de kwalificatie. Met onder andere perfect teamwork bij AlphaTauri, plotselinge pace bij Ferrari en tegenvallende resultaten voor Lando Norris en Williams.

Hero

Daniel Ricciardo

Na een wellicht tegenvallend comeback-weekend voor Ricciardo, lijkt hij in Mexico in betere vorm te zijn. De Australiër gooit hoge ogen door als vierde te kwalificeren op het Autódromo Hermanos Rodriguez. Uiteraard een megagoed resultaat, maar teamgenoot Yuki Tsunoda verdient ook een eervolle vermelding voor zijn hulp. Tsunoda zal de race achteraan moeten starten vanwege een reeks straffen voor het wisselen van zijn motor en versnellingsbak, waardoor hij zich in de kwalificatie kon focussen op het helpen van zijn teamgenoot. In Q1 en Q2 zagen we perfect getimede slipstreams van Tsunoda die Ricciardo keer op keer naar de top vijf wisten te slepen. In Q3 moest Ricciardo het zonder slipstream van Tsunoda doen, maar ook zonder slipstream wist de Australiër naar de tweede startrij te rijden. P4 als startpositie is het beste resultaat voor AlphaTauri dit jaar. De Honey Badger is back! 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Daniel Ricciardo (@danielricciardo)

Ferrari

Waar Ferrari hun pace in Q3 opeens vandaan haalde is voor velen een raadsel, zelfs voor Charles Leclerc en Carlos Sainz. Verrassend genoeg wist Charles Leclerc zijn Ferrari op pole position te zetten, met teamgenoot Carlos Sainz naast hem op de grid op P2. Zowel Leclerc als Sainz vonden plotseling enorme hoeveelheden tijd tussen Q2 en Q3. Leclerc verbeterde zijn tijd in Q3 met met zeven tienden en Sainz wist zijn Q2-tijd zelfs met een hele seconde te verbeteren. Hiermee stelden ze de eerste startrij veilig. De Ferrari-coureurs maakten geen indruk in de eerste twee vrije trainingen, en zelfs in de derde vrije training wisten Leclerc en Sainz slechts op P13 en P15 te eindigen. Het is erg knap van het team van Ferrari om zo sterk terug te komen in de laatste fase van de kwalificatie.

Zero

Lando Norris

Voor Lando Norris was het een dag om snel te vergeten. De Brit leek gedurende het weekend een goede kandidaat voor de eerste startrij, maar de kwalificatie verliep absoluut niet vlekkeloos. Norris had een slechte kwalificatie, waarbij zijn tijd slechts goed genoeg was voor een negentiende plaats op de startgrid. Teamgenoot Oscar Piastri wist het tot P7 te schoppen. Vergeleken met zijn recente podiumplekken en goede resultaten is P19 voor Norris dan toch een onaangename verrassing, wetende dat er meer uit de geüpdatete McLaren te halen valt. De vroege exit van de Brit lijkt vooral veroorzaakt te zijn door kleine foutjes. Helaas leidde alle kleine foutjes tot een vroegtijdige uitschakeling, iets wat we absoluut niet gewend zijn van de McLaren-coureur. Tijdens Q1 zagen we Norris net te veel over de kerbs heen glijden, met veel onbalans en overstuur in de auto. Norris kon daarna nog een poging doen om een snelle ronde te noteren, maar moest die ronde door een gele vlag vroegtijdig afbreken. 

Williams

Williams begon goed aan de zaterdag, in VT3 wist Alexander Albon met zijn Williams de tweede snelste tijd te rijden. Logan Sargeant deed het ook goed tijdens de derde vrije training, hij eindigde uiteindelijk op P11. De auto leek snel te zijn, dus er zouden best wel eens wat punten gescoord kunnen worden op zondag als de heren goed zouden kwalificeren! Er gloorde hoop bij het team van Williams, maar de kwalificatie liep toch anders dan gehoopt. Volgens Albon voelde de auto in de kwalificatie ineens compleet anders aan en moest er wel schade zijn. Sargeant kwam helaas niet verder dan P20. Albon kwalificeerde zich uiteindelijk als veertiende, hoewel er meer potentie in de auto leek te zitten. Sargeant kreeg na de kwalificatie nog een gridstraf van tien plaatsen wegens het inhalen van Tsunoda onder een gele vlag. Tot overmaat van ramp hadden de monteurs van het team van Williams een krik in de pitlane laten staan waar Tsunoda later tegenaan reed. Voor dit incident kreeg het team van Williams een geldboete van 20.000 euro. Kortom, het was niet hun dag.

Lees ook: Sergio Pérez: Er kan van alles gebeuren

Lees ook: Ferrari verrast met eerste startrij in Mexico

Lees ook: Charles Leclerc: Pole position is een grote verrassing

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden