Met de Mexicaanse Grand Prix nog vers in het geheugen is het al weer tijd om de blik naar Texas te wenden. Daar wordt komende zondag op het Circuit of the Americas de USGP verreden.
Grand Prix Radio-analist Ho-Pin Tung over dat betrekkelijk nieuwe circuit: 'Toen ik er zelf voor het laatste racete - in 2017 - was het al enorm hobbelig. In de tussentijd heeft men getracht dat te verminderen door de ergste hobbels weg te slijpen, maar dat is eigenlijk slechts een tijdelijke oplossing. Ik heb me destijds door een 'local' laten vertellen dat de grond een kleilaag is. Bij de aanleg van het circuit is daar wel rekening mee gehouden door die weg te graven en er een grindlaag te storten, maar het is zo dat er iedere winter zo'n hevige regenval is dat er stukken van de baan onder water komen te staan. Die klei zet natuurlijk enorm uit als het nat wordt en in de zomer wanneer het bloedheet is, krimpt die laag weer waardoor het circuit op bepaalde plaatsen verzakt."
De hobbels vormen inmiddels een serieus probleem: "Ze zijn zo agressief dat de afstelling en de rijhoogte van de auto er op moet worden aangepast. Er wordt relatief weinig geracet op CotA en het asfalt biedt dan ook weinig grip waardoor je heel erg snel gaat glijden. Dat in combinatie met de snelle bochtencombo in sector 1 zorgt er voor dat je de achterbanden erg snel verhit."
Het ziet er niet naar uit dat het komend weekend gaat regenen, maar het weer heeft wel degelijk invloed, aldus Tung: "De verwachting is dat het droog zal zijn, maar niet erg warm en dat is weer in het voordeel van Mercedes die geen koelingsprobleem met de motor zullen hebben en dus op vol vermogen kunnen rijden."
Toch is niet Mercedes de favoriet: "Ik denk dat dit een circuit is waar Ferrari weer sterk zal zijn vanwege het motorvoordeel, maar ook omdat het downforce-niveau waarmee gereden moet worden hun auto relatief goed ligt. Als we kijken naar Red Bull: het zal zeker niet hun favoriete circuit zijn. Ze zullen dan ook te kort komen op Ferrari en Mercedes alhoewel ik wel denk dat Verstappen zich met zijn bandenmanagament er wel tussen kan worstelen."
Wil je de volledige analyse van Ho-Pin Tung horen, luister dan naar Grand Prix Radio.