Komend weekend staat de twintigste Grand Prix Formule 1 van Mexico op het progamma. Het is al weer de achttiende ronde in het wereldkampioenschap en een race waar we met bijzondere interesse naar uitkijken, immers Max Verstappen was de afgelopen twee jaar de sterkste op het Autodromo Hermanos Rodriguez.
Het circuit biedt de teams de nodige hoofdbrekens, aldus onze analist Ho-Pin Tung die er zelf regelmatig racete: "Het is misschien wel één van de lastigste races voor de teams. Het is een semi-permanent circuit door een park en onderdeel van een groot sportcomplex. Het circuit zelf ligt op 2,2 kilometer boven zeeniveau en dat merk je echt. Voor de auto's is het verlies aan downforce enorm, ik heb getallen gehoord van tussen de 20 en 25 procent. Ondanks het lange rechte stuk rijden alle teams dan ook met maximale neerwaartse druk op de auto's. De motoren leveren minder vermogen door die ijlere lucht, het verlies hangt vooral af van het formaat van de turbo."
Wat dat betreft lijkt Ferrari dan ook de beste kaarten te hebben, stelt Tung: de Italiaanse krachtbron heeft het meeste vermogen en de Scuderia kan dat vermogen tegenwoordig ook op bochtige circuits op de baan krijgen: "Ferrari begon het seizoen met een gebrek aan rotatie in de korte bochten, maar gezien hun ijzersterke optreden in Singapore lijkt het of ze dit hebben opgelost."
En dus lijkt een herhaling van de afgelopen twee seizoenen en een overwinning voor Verstappen niet aan de orde, aldus Tung. Wil je zijn hele vooruitblik op de Grand Prix van Mexico horen, luister dan naar Grand Prix Radio.