Hoe Netflix de tv-uitzendrechtenmarkt van de Formule 1 kan veranderen

door Olav Veenhof
Premium update
Drive to survive
Premium update

Netflix overweegt een bod op de Amerikaanse Formule 1-uitzendrechten uit te brengen, een stap die de hele manier waarop de Formule 1 wereldwijd wordt uitgezonden op zijn kop kan zetten. Dit kan vooral de exclusieve deal van Sky, die loopt tot 2029, onder druk zetten en de traditionele verkoopmodellen van uitzendrechten herdefiniëren.

Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1, verkoopt de uitzendrechten traditioneel per land, een model dat Bernie Ecclestone in de jaren '80 introduceerde. Dit zorgde voor lucratieve contracten door biedingsoorlogen tussen tv-zenders. Sky verzekerde zich in 2012 van een contract en heeft sinds 2019 exclusieve rechten in het Verenigd Koninkrijk. Dit exclusiviteitsmodel betekent dat F1TV Pro geen toegang heeft in markten zoals het VK, Duitsland en Italië, waardoor het aantal kijkers beperkt blijft. Bovendien zijn deze zenders vaak duur voor de consument.

Dit is een premium update van Grand Prix Radio. Door je te abonneren op deze updates via onze apps steun je de constante ontwikkeling van Grand Prix Radio en krijg je toegang tot nog meer unieke verhalen, video’s en foto’s over de autosport. De premium updates van Grand Prix Radio kun je lezen in de Grand Prix Radio apps.

door Olav Veenhof

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden