Hoe test Pirelli de 2026 F1-banden zonder echte 2026-auto’s?

door Olav Veenhof
Pirelli McLaren

Pirelli is in Barcelona volop bezig met de ontwikkeling van de banden voor het Formule 1-seizoen van 2026, maar doet dat zonder dat de juiste auto's al beschikbaar zijn. Ferrari en McLaren hebben daarom tests uitgevoerd met aangepaste 'mule cars' om de Italiaanse bandenfabrikant te helpen.

De nieuwe banden worden niet alleen smaller, 25 mm minder aan de voorkant en 30 mm achter, maar ook iets kleiner in diameter. Bovendien veranderen de 2026-auto’s drastisch qua aerodynamica: minder downforce, minder drag en een nieuw X-mode-systeem dat de vleugelstanden aanpast voor hogere topsnelheden. Dit alles om de relatie tussen de Formule 1 en Pirelli, die niet altijd top is geweest,  te verbeteren.

Pirelli heeft echter een groot probleem: de 2026-auto's bestaan nog niet. Hierdoor moeten de tests worden uitgevoerd met auto's uit 2022 tot 2024, voorzien van flink afgeslankte achtervleugels. De Ferrari- en McLaren-bolides die in Barcelona op de baan kwamen, hadden vlakke vleugels zoals op een stratencircuit als Bakoe of Las Vegas, terwijl Barcelona normaal gesproken juist een high-downforce circuit is.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Pirelli (@pirelli_motorsport)

De strijd met een bewegend doelwit

Om toch zo goed mogelijk data te verzamelen, werkt Pirelli nauw samen met de teams. ''We krijgen voortdurend updates van de teams over de 2026-simulaties'', legt Pirelli's motorsportbaas Mario Isola uit. ''De mule cars zijn niet perfect, dus we combineren hun data met virtuele modellen om zo dicht mogelijk bij de realiteit te komen.'' Pirelli moet er ook rekening mee houden dat teams altijd performance vinden zodra nieuwe regels worden ingevoerd. De banden moeten daarom niet alleen voldoen aan de eisen van 2026, maar ook toekomstige prestatieverbeteringen aankunnen.

Lessen uit het verleden

Dit is niet de eerste keer dat Pirelli in het duister tast. In 2017 moest het bredere banden ontwikkelen zonder geschikte testauto's, en in 2022 introduceerde het compleet nieuwe 18-inch banden voor de ground-effect auto's. Toch is de uitdaging dit keer anders: ''De manier waarop de auto’s downforce genereren is totaal anders.''

Lees ook: Bearman stelt doelen voor eerste volledige F1-seizoen: "Dat is waar ik me echt op richt"

Lees ook: Nyck de Vries blikt terug op 'moeilijke' Formule 1-tijd: "Was niet snel genoeg op snelheid"

Lees ook: Meet the Rookies: Isack Hadjar

door Olav Veenhof

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden