Hoe werkt de logistiek voor de Russische GP?

renault

Vroeger bestond de F1-kalender vooral uit races die in Europa plaatsvonden, maar in de afgelopen twintig jaar is dat spectrum zich aan het verplaatsen. Waar we in het seizoen 1995 nog twee races in zowel Duitsland als Italië zagen, worden er dit jaar maar liefst elf wedstrijden buiten Europa gehouden.

De verre reizen houden per definitie in dat er gevlogen moet worden. Ook de vracht die het GP-circus met zich meebrengt wordt door de lucht vervoerd. Jean-Pierre Raymond, manager Veiligheid en Logistiek bij Renault Sport F1, legt uit hoe dat voor het Russische treffen precies in zijn werk gaat.

Ondanks dat Sochi op de kaart 'gewoon' in Europa ligt, is de Russische badplaats meer dan 3.500 kilometer verwijderd van het hoofdkwartier van Renault Sport F1, dat in Parijs zetelt. De race in de stad die in 2014 de Olympische Winterspelen mocht organiseren wordt daarom als derde in een lijn van zeven 'flyaway'-races gezien. Raymond: “In plaats van de vervoersmiddelen die gebruikt worden voor krachtmetingen dichter bij de deur, moeten de teams wel kiezen voor een trip met het vliegtuig, zoals men ook in Azië en Amerika doet.”

“Rusland is technisch gezien een Europees land, maar de afstand van de fabrieken naar het circuit is dusdanig groot, dat we het benaderen als één van de 'flyaways',” vertelt de chef logistiek van Renault Sport. “Bij zo'n wedstrijd hebben we twee vrachten: een luchtvracht en een vracht die overzee gaat. En dan roep ik wel zeevracht, maar dat is niet eens strikt noodzakelijk hier,” verbetert de Fransman zich. “Normaal gesproken gaan de standaardonderdelen in containers en op vrachtschepen, maar voor deze race kunnen we nog trucks gebruiken. Ongeveer driehonderd kilo aan vracht is zodoende richting Rusland gestuurd en een week voor de start van het GP-weekend aangekomen.”

Toch kan niet alles over de grond verplaatst worden op weg naar Sochi. Raymond verklaart: “De motoren en hun ondersteunende onderdelen zijn wel via de luchtweg vervoerd. Dat moest wel, omdat we zo de kosten drukken.” Er zit een hele gedachte achter deze manier van reizen, zo meldt Raymond. “Onderdelen worden meteen meegenomen richting Singapore, om vervolgens op de terugweg in Rusland te kunnen worden gedropt. Doordat de laatste zeven races allemaal 'flyaways' zijn, moeten we vanaf het inpakken voor Singapore al rekening houden met de onderdelen die weg nodig denken te zijn voor Abu Dhabi!” Toch kan het gebeuren dat er op het laatste moment nog rechtstreeks een vracht naar Rusland gevlogen wordt. “Dat doen we alleen als één van de coureurs een belangrijke onderdeel gesloopt heeft, of als er een dusdanige verbetering is dat het team wil dat we het direct inzetten.”

Het meest tijdrovende werk is volgens de Renault-manager niet eens het inpakken en het vervoeren, maar al het papierwerk dat erbij komt kijken. “Alles moet vertaald worden naar het Russisch, en aangezien er niet veel mensen op de fabriek die taal spreken hebben we een gespecialiseerd agentschap ingeschakeld om ons met de dossiers te helpen.” Raymond vervolgt: “De persoonsgerichte logistiek is in Rusland net zo'n drama. Iedereen heeft namelijk een visum nodig om het land binnen te kunnen, aangezien het normale EU-paspoort niet geldt voor het grootste land ter wereld. Gelukkig is de procedure voor dit jaar iets versimpeld, zodat we alle administratieve zaken tijdig afkregen. Er wordt vanaf Parijs niet rechtstreeks op Sochi gevlogen, dus je bent ongeveer even lang onderweg als dat je naar Japan zou gaan. Het GP-weekend in Rusland is zeker het meest beveiligde: we verblijven in het Olympisch dorp, dat speciaal voor de Winterspelen van 2014 is gebouwd, maar worden daar te pas en te onpas gecontroleerd. Zelfs de wagens krijgen een check voordat ze het circuitterrein op mogen, en er loopt meer politie rond dan dat we normaal gesproken gewend zijn. Al met al hebben we ongeveer vijftig procent meer werk aan een race als deze, dan aan een 'normale' race in Europa."

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen