Iconische V10-motor voorlopig niet terug in de Formule 1

door Sophie Boelhouwers
V10, F1 auto

De iconische V10-motor, jarenlang geliefd onder Formule 1-fans, zal voorlopig niet terugkeren in de Formule 1. Tijdens een overleg in Bahrein tussen de FIA en verschillende motorfabrikanten werd opnieuw bevestigd dat elektrificatie een essentieel onderdeel blijft van de toekomstvisie van de sport. De bijeenkomst, die werd geleid door FIA-president Mohammed Ben Sulayem, bracht onder anderen Formule 1-CEO Stefano Domenicali en vertegenwoordigers van Ferrari, Mercedes, Honda, Audi en Red Bull samen. De gesprekken draaiden om de motorreglementen vanaf 2026 en de periode daarna.

Er werd wel gesproken over alternatieve aandrijflijnen met meer geluid en een eenvoudigere opbouw, zoals motoren zonder turbo die draaien op duurzame brandstoffen. Toch lijkt een volledige terugkeer naar een V10, zonder enige vorm van elektrificatie, niet realistisch. Volgens een officiële verklaring van de FIA zal ''een zekere mate van elektrificatie altijd onderdeel blijven van toekomstige motorreglementen''. Daarmee lijkt de droom van een brullende V10 zoals in de jaren 2000 voorlopig van de baan, zelfs als deze zou draaien op duurzame brandstof.

Domenicali 2025

Foto: F1.com

Meer beleving, lagere kosten en eenvoud

Toch staat de wens naar meer spektakel, eenvoudigere techniek en lagere kosten hoog op de agenda. Tijdens de bijeenkomst werd gesproken over manieren om de technische complexiteit van de motoren te verminderen, de kosten te drukken en het geluid van de auto's aantrekkelijker te maken voor fans.

V10 blijft onderwerp van gesprek

Een maand geleden doken er berichten op dat de FIA open zou staan voor een eventuele terugkeer van de V10. In 2005 reed de Formule 1 voor het laatst met deze motorconfiguratie. Sinds 2014 gebruiken teams V6-hybridemotoren, die bij veel fans op weinig enthousiasme kunnen rekenen, met name vanwege het gebrek aan indrukwekkend motorgeluid. De motorreglementen voor 2026 zijn al vastgesteld. De hybride aandrijving blijft, maar nieuw is dat de auto's dan op 100 procent duurzame brandstof rijden. Ook stappen Audi en Ford (in samenwerking met Red Bull) vanaf dan in als betrokken fabrikanten. Wat er na 2026 gebeurt, blijft nog onduidelijk. De FIA sluit de deur naar motoren met minder accuvermogen en simpeler opbouw niet, maar een volledig afscheid van elektrificatie zit er hoe dan ook niet in. Een terugkeer van de V10 mag dan nog steeds een onderwerp van gesprek zijn, het lijkt voorlopig vooral iets voor nostalgische dromen.

Lees ook: Tsunoda en Albon moeten zich melden bij de stewards na VT1 in Bahrein

Lees ook: Norris daagt Verstappen uit in Bahrein: "Daar zou ik zelfs naar uitkijken"

Lees ook: Lando Norris snelste in eerste vrije training in Bahrein

door Sophie Boelhouwers

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden