Jeroen Mul legt in F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, uit waarom Fernando Alonso een straf kreeg na de crash van George Russell in de laatste ronde van de Grand Prix van Australië. Volgens Mul was het een ouderwetse truc van de Spanjaard.
George Russell crashte zwaar in de laatste ronde van de Grand Prix van Australië. Na de race kreeg Fernando Alonso nog een straf van maar liefst twintig seconden, terwijl de twee coureurs elkaar niet hebben geraakt. Toch bleek de Aston Martin-coureur achteraf zeker invloed te hebben gehad op de crash van de Brit.
Big impact for George Russell 😮
— Formula 1 (@F1) March 24, 2024
Good to see the Mercedes man walk away unscathed from this crash 👍#F1 #AusGP pic.twitter.com/Jsq6RZ1UBS
“Ik was in eerste instantie heel verbaasd over de straf. Vervolgens ben ik naar de details gaan kijken en de verklaring van de FIA. Alonso stond goed onder druk van Russell. Aangekomen bij bocht zes liet Alonso zijn gas extreem vroeg los. Hij remde zelfs een beetje waardoor hij bijna vijftig kilometer per uur langzamer de bocht inging dan normaal.” Dat liet fabrieksrijder bij Lamborghini Jeroen Mul weten in F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio. “Russell kwam onverwachts ineens heel dicht bij. Door de vuile lucht verloor hij de druk op zijn voorvleugel, vloog daardoor van de baan en eindigde in de bandenstapel. In de basis mag Fernando zelf bepalen hoe hij door een bocht rijdt. Volgens de FIA staat het hem ook vrij een andere lijn te rijden dan anders.”
Reglementen
Toch heeft Alonso een straf gekregen voor zijn manoeuvre. “Fernando is ook niet verantwoordelijk voor de effecten van de luchtstroom van zijn auto. Russell heeft heel erg gehamerd op artikel 33.4 van het reglementenboek. Dat geeft aan dat een rijder onder geen beding onverwachte bewegingen mag maken die de veiligheid van een andere rijder in gevaar kunnen brengen.” Mul begrijpt wel waarom de Aston Martin-coureur deze actie uitvoerde. “Hij wilde langzamer de bocht in zodat hij er sneller uit kon komen. Het is eigenlijk een hele ouderwetse truc. Hij deed het eigenlijk bij een te snelle bocht.”
Lees ook: F1 aan Tafel: Remtrommel nekt Verstappen
Lees ook: Positie Ricciardo verder onder druk na matige thuisrace
Lees ook: Gemixte resultaten voor VCARB