Lando Norris snelste in tweede vrije training in Singapore

McLaren 2024 Marina Bay Singapore

Lando Norris heeft de tweede vrije training op het Marina Bay Street Circuit als snelste afgesloten. Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz maken de top drie compleet. Max Verstappen sluit de tweede vrije training af als vijftiende.

Na een rustige eerste vrije training in volledig daglicht beginnen de coureurs in deze tweede vrije training aan een sessie onder de felle schijnwerpers op het Marina Bay Street Circuit.

Aangepaste achtervleugel voor McLaren

De ogen zijn deze training gericht op McLaren. Het Britse team heeft vlak voor de tweede vrije training van de FIA te horen gekregen dat ze hun achtervleugel aan moeten passen nadat verschillende coureurs en teams twijfelden aan de legaliteit van de 'mini-drs' van McLaren. In de beginfase van de training laat Max Verstappen aan zijn team weten dat het knopje van de radio op zijn stuur blijft haken, al kan dat ook een vorm van zelfbescherming zijn. De Nederlander is tussen de twee trainingen door op het matje geroepen bij de FIA vanwege grof taalgebruik in een persconferentie. Alle coureurs kiezen aan het begin van de training voor de harde- of mediumband. Net als in de eerste vrije training zien we direct snelle rondetijden voor Charles Leclerc en Lando Norris en het team van Williams.

Weinig grip 

Het team van Mercedes lijkt wederom weinig grip te hebben op de straten Marina Bay: Lewis Hamilton klaagt ook in deze training meermaals over het gebrek aan tractie op de baan. De elfde positie waar de Brit zich halverwege de training bevindt is 'ongelofelijk', zo deelt de zevenvoudig wereldkampioen met zijn team. Ook Verstappen heeft moeite met het vinden van grip en maakt een onschuldig uitstapje naar de buitenkant van de baan. De Nederlander rijdt de hele sessie buiten de top tien.

Andere problemen zijn er voor George Russell: halverwege de training lijkt hij een kortstondig probleem te hebben met de motor waardoor hij langzaam terug moet rijden naar de pitstraat. De Brit kan uiteindelijk op de baan blijven en verder rijden. Franco Colapinto vindt het tijd voor een bezoekje aan het team van Alpine en parkeert zijn auto per ongeluk bij de monteurs van het team van Esteban Ocon en Pierre Gasly. De Alpine-monteurs sturen Colapinto lachend een deurtje verder naar zijn eigen crew. De problemen die Carlos Sainz ervaarde in de eerste vrije training, slepen door in de tweede vrije training. De Spanjaard klaagt wederom over zijn remmen. 

Snelle rondetijden voor McLaren 

Het team van Williams kiest er al vroeg in de sessie voor om een kwalificatierun te doen op de zachte band. Halverwege de sessie rijdt een groot deel van het veld op de rode band, waardoor de snelle rondetijden aan de lopende band verbeterd worden. De snelste rondetijd van de sessie, een 1:30. 727, wordt halverwege de training door Lando Norris genoteerd op de zachte band. Hierna gaan veel teams over op het oefenen van longruns met meer brandstof aan boord, met langzamere rondetijden als gevolg. De rondetijden van Norris en Verstappen zijn ongeveer gelijk: de Nederlander rijdt in de laatste paar oefenronden zo'n twee tienden sneller dan Norris. In de smalle straten van Singapore zien we verschillende coureurs de muur raken: onder andere Norris, Piastri en Leclerc schampen de muur. Gelukkig komt hun auto er ongeschonden vanaf.

Met nog twee minuten op de klok crasht George Russell in bocht acht in de muur. De Brit kan zijn weg naar de pitstraat voorzichtig vervolgen, al zit zijn voorvleugel nog vast in de muur. Ondertussen wordt de sessie afgevlagd en is Lando Norris de snelste van de sessie, gevolgd door de beide Ferrari-coureurs. Verstappen finisht op de vijftiende positie. 

Lees ook: Max Verstappen ontvangt 'taakstraf' van de FIA na taalgebruik in persconferentie

Lees ook: Verstappen reageert op grotere rol Lambiase: "Nog genoeg tijd over voor mij"

Lees ook: Max Verstappen reageert op uitspraken FIA-baas

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden