Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton vindt dat Pirelli niet de schuld moet krijgen van de klapbanden in Bakoe. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan klapten zowel de linker achterband van Lance Stroll als die van Max Verstappen. De Mercedes-coureur denkt dat de problemen waarschijnlijk veroorzaakt werden door iets wat de teams zelf deden, zo meldt Autosport.
"Zoals jullie weten, wordt elk weekend als er een probleem is de druk opgevoerd. Dat zegt wel iets", stelt Hamilton. Uit het onderzoek van Pirelli bleek dat de klapbanden van Stroll en Verstappen veroorzaakt werden door een breuk in de omtrek van de binnenzijwand van de band. Dit betekent dat debris niet de oorzaak kan zijn geweest. Het statement van Pirelli wekte de suggestie dat de loopconditie van de band het probleem was. Deze loopconditie houdt verband met de bandenspanning en de bandentemperatuur die teams aanhouden.
'Pirelli is niet de schuldige'
"Vaker wel dan niet wordt niet met de gevraagde spanning gereden. Wij hadden geen problemen met onze banden", reageert Hamilton op de geruchten dat sommige teams zich mogelijk niet aan de minimale bandenspanning en de maximale temperatuur van de bandenwarmers hebben gehouden. Toch werd er in Bakoe tijdens de rode vlag ook een flinke scheur in een van de banden van Hamilton gevonden.
NEEEEEEEE!!! Verstappen met een klapband in de muur!!!!!😱😱😱#ZiggoSportF1 #F1 #AzerbaijanGP 🇦🇿 pic.twitter.com/uWlog9mCz6
— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) June 6, 2021
Als reactie op het statement van Pirelli heeft de FIA besloten in Frankrijk meer te controleren op bandenspanning en de temperatuur van de bandenwarmers. "Ik denk dat ze (Pirelli red.) erg goed werk geleverd hebben met de banden dit jaar. Ze zijn robuuster dan ooit tevoren en in deze specifieke situatie denk ik niet dat Pirelli de schuldige is", meent Hamilton. De Brit heeft er dan ook niks op tegen dat de FIA in Frankrijk extra gaat controleren. "Uiteindelijk is veiligheid natuurlijk het belangrijkste. Voor mij en het team zijn er altijd duidelijke regels en richtlijnen geweest met betrekking tot hoe we moeten opereren."
Regels beter handhaven
De zevenvoudig wereldkampioen was naar eigen zeggen wel verbaasd toen hij hoorde over de extra controles van de FIA. "Natuurlijk was ik erg verrast dat de FIA de regels moest verduidelijken. Ook daar kun je uithalen wat je wilt." De Mercedes-coureur geeft verder aan blij te zijn met het technical directive, maar vindt de handhaving van de regels wel een punt van aandacht. "Het is goed dat ze een technical directive naar buiten hebben gebracht, maar het gaat nu om actie ondernemen. We moeten zien dat ze echt doorgaan en dat ze waakzaam zijn om ervoor te zorgen dat het hele veld gelijk is."
De teams van Aston Martin en Red Bull hebben inmiddels ook op de commotie en het statement van Pirelli gereageerd. Beide renstallen houden onvermurwbaar vol dat ze zich aan de richtlijnen en regels van Pirelli hebben gehouden en dat ze dit zullen blijven doen.
Lees ook: Nieuwe Honda-motoren voor Verstappen, Pérez en Gasly
Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Frankrijk
Lees ook: BREAKING: Esteban Ocon verlengt tot 2024 bij Alpine