Max Verstappen weet ondanks een lastig te besturen auto toch de tweede positie te pakken tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Mexico. We zagen tijdens de kwalificatie dat de Nederlander het behoorlijk lastig leek te hebben. Daarnaast werd zijn rondetijd verwijderd in Q3, waardoor er nog meer druk op hem werd gelegd.
View this post on Instagram
Max Verstappen weet als tweede te eindigen tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Mexico. Tijdens alle drie de trainingen dit weekend was te zien dat Verstappen moeite had met het vinden van grip. Mede hierdoor eindigde hij de eerste en derde vrije trainingen op de vierde plaats en tijdens de tweede vrije training op de negentiende plaats. Tijdens deze training gaf hij aan bij zijn team moeite te hebben met het besturen van de auto. Toch wist Verstappen er samen met Red Bull voor te zorgen dat hij de race vanaf de tweede plaats start.
Extra druk
Tijdens de eerste twee delen van de kwalificatie leek Verstappen alles goed onder controle te hebben. Hij wist in beide rondes gemakkelijk in de top 10 te geraken. Toch werd de druk wel erg hoog voor de coureur tijdens de derde en laatste ronde. Hij ging namelijk met alle vier zijn banden van de baan, waardoor zijn tijd werd verwijderd vanwege track limits. Dit zegt Verstappen zelf tegen F1.com over de derde en laatste ronde: ''Gisteren heb ik natuurlijk bijna geen rondes kunnen rijden. We hebben veel progressie moeten maken. Tijdens de derde vrije training was ik niet erg goed. Dus ik stond al erg onder druk om een goede kwalificatie te tijden. En toen werd mijn rondetijd ook nog afgenomen, wat nog meer druk toevoegde. Ik ben erg blij met het feit dat ik op de eerste rij sta. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het mogelijk was.” Een verrassend resultaat dus voor de coureur en zijn team.
The World Champion has a mountain to climb now đź—»
— Formula 1 (@F1) October 26, 2024
The stewards chalk off his first effort for track limits, so he'll get one more run at this.#F1 #MexicoGP pic.twitter.com/KW4N1WaH7Y
Lastige baan
Op deze kalender staan veel banen die lastig te rijden zijn. Denk bijvoorbeeld aan straatcircuits zoals Bakoe of Las Vegas. Maar volgens Verstappen past ook Mexico in dat rijtje thuis: ''Ik denk dat dit één van de lastigste banen is om alles perfect te kunnen doen. Ik bedoel, de straatraces zijn lastig, maar deze ook. Dat komt vooral doordat er veel downforce is en je remmen het al gauw niet meer doen of je wegglijdt. En de banden oververhitten ook gelijk, dus het is één van de lastigste races op de kalender.''
Verstappen zal de race voor Lando Norris starten en daarachter start Charles Leclerc. Lukt het Verstappen en Norris nu wel om Leclerc achter zich te houden? En gaat het de Nederlander lukken zijn auto onder controle te houden? We zullen het allemaal gaan zien tijdens de race.
Lees ook: Investeer in Grand Prix Radio en bouw mee aan dé sportzender van Nederland
Lees ook: Carlos Sainz pakt pole position tijdens spannende slotfase in Mexico
Lees ook: McLaren-coureurs domineren VT3 in México, onvrede bij Red Bull