Max Verstappen zal de Grand Prix van Qatar vanaf de tweede positie moeten starten. Hij heeft namelijk een gridstraf gekregen naar aanleiding van een incident met George Russell tijdens de kwalificatie. Beide coureurs werden naar de stewards geroepen en moesten hun verhaal doen. Uiteindelijk is daar dus deze straf uitgekomen.
Max Verstappen heeft na de kwalificatie een gridstraf gekregen naar aanleiding van een incident met Mercedes-coureur George Russell. Tijdens een opwarmronde reed Verstappen langzaam op de racelijn, terwijl Russell juist een snelle opwarmronde reed. Hierdoor zat Verstappen Russell in de weg en daarom heeft Mercedes er melding van gemaakt en werd er naar het incident gekeken.
Verschillende reacties
De twee coureurs hebben beide een ander beeld van wat er gebeurd is. Tijdens een persmoment delen ze hun eigen beeld van de situatie. Zo zei Russell het volgende: ''Misschien was dat ook de reden dat ik mijn tijd daarna niet meer kon verbeteren.'' Russell moest uitwijken voor Verstappen en hierdoor vermoedt hij dat de vloer van zijn auto kapot is gegaan.
Verstappen was het absoluut niet eens met het feit dat hij naar de stewards moest komen. ''Als ze dit afnemen, dan zakt mijn broek af. Dat zou natuurlijk helemaal nergens op slaan. We reden allemaal langzaam, dus ik zou niet weten wat ik anders had kunnen doen. Het feit dat ik naar de stewards toe moet, vind ik heel raar'', zegt de Nederlander.
Wie handelde verkeerd?
In het officiële statement van de FIA staat dat de stewards zowel naar de beelden van Verstappen als Russell hebben gekeken. Hierin is te zien dat Verstappen meerdere malen in zijn spiegels kijkt en Russell wel gezien had moeten hebben. Ook Russell had Verstappen allang moeten zien rijden op de racelijn. Uiteindelijk hebben ze er dus voor gekozen om Russell te sparen en Verstappen te straffen. Toch vindt Verstappen zelf dat Russell anders had kunnen handelen. ''Dan had hij maar moeten remmen. Ik rem toch ook voor de auto's voor me? Die wil ik niet naaien, daar ben ik wel een beetje klaar mee zo aan het einde van het seizoen.''
Uitleg van de FIA
In het document die de FIA naar buiten heeft gebracht, staat het volgende:
''Auto 1 viel ruim buiten de deltatijd en de bestuurder verklaarde dat hij auto's 4 en 14 al had laten passeren. De bestuurder van auto 63 beweerde dat hij zich wel aan de deltatijd had gehouden en dat hij auto 1 niet op de ideale racelijn had verwacht. Hij verklaarde dat als een auto langzaam gaat in een snelle bocht, die niet op de racelijn hoort te zitten. De stewards beschouwen de zaak als gecompliceerd, omdat auto 1 duidelijk niet voldeed aan de event notes en naar onze inschatting onnodig langzaam reed gezien de omstandigheden.''
Aangezien Russell geen snelle ronde aan het rijden was, krijgt Verstappen in plaats van de gebruikelijke drie strafplekken maar één strafplek. Daarnaast geeft de FIA de volgende verklaring: ''Het was duidelijk dat de bestuurder van auto 1 zijn banden probeerde te koelen. Hij kon auto 63 zien naderen toen hij meerdere keren in zijn spiegels keek op het kleine rechte stuk tussen de bochten 11 en 12. Het is ongebruikelijk dat dit incident plaatsvond toen geen van beide auto's bezig was aan een snelle ronde. Als auto 63 wel in een snelle ronde had gezeten, dan was de straf de gebruikelijke drie gridposities geweest. De bestuurder van auto 63 had echter duidelijk zicht op auto 1 en beide coureurs waren zoals gezegd niet aan een snelle ronde bezig, dat wordt als verzachtende omstandigheden gezien.''
DOC 49 - Infringement - Car 1 - Alleged driving unnecessarily slowly https://t.co/nVLPv627jK #QatarGP #F1 #FIA pic.twitter.com/Xan5EJq4gC
— FIA (@fia) November 30, 2024
Verstappen komt er dus nog goed mee weg. Hij zal dus nu op de tweede positie starten en Russell op de eerste plaats.
Lees ook: Investeer in Grand Prix Radio en bouw mee aan dé sportzender van Nederland
Lees ook: Hero or Zero: Sprint & kwalificatie Grand Prix van Qatar
Lees ook: Sergio Pérez optimistisch na P9 in kwalificatie Qatar: ''Hebben een goede stap gemaakt''