McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri werden na afloop van de Grand Prix van Las Vegas gediskwalificeerd. Volgens teambaas Andrea Stella weet het team uit Woking de oorzaak voor de dubbele DSQ.
Het team van McLaren kende een verschrikkelijk weekend in Las Vegas. Lando Norris en Oscar Piastri kwamen nog wel als tweede en vierde over de streep op het stratencircuit in de Amerikaanse gokstad, maar deze resultaten zouden uiteindelijk niet blijven staan. Na de Grand Prix bleek namelijk dat de vloerplank van beide McLaren-bolides verder was afgesleten dan toegestaan. Na een race moet de vloerplank volgens de technische reglementen van de FIA minimaal 9 millimeter dik zijn, en beide McLaren-bolides zaten onder deze toegestane dikte, waardoor een diskwalificatie voor Norris en Piastri volgde.
Maar wat zorgde er nou voor dat de vloerplank bij McLaren verder was afgesleten dan toegestaan? Teambaas Andrea Stella stelt in een Q&A van McLaren voorafgaand aan het raceweekend in Qatar, dat het team uit Woking de oorzaak gevonden heeft. "De specifieke oorzaak van de situatie was het onverwacht optreden van aanzienlijke porpoising, waardoor de auto grote verticale bewegingen maakte", vertelt de Italiaan. "Het niveau van porpoising werd verergerd door de omstandigheden waarin de auto tijdens de race reed, en dit was niet voorzien op basis van wat we in de trainingen hadden gezien en op basis van de voorspellingen voor het operationele venster van de auto tijdens de race."
"Hebben geen buitensporige risico's genomen"
Volgens de McLaren-teambaas heeft de regerend constructeurskampioen geen grote risico's genomen met de rijhoogte. "Op basis van de gegevens die we tijdens de trainingen hadden verzameld, denken we niet dat we buitensporige risico's hebben genomen met betrekking tot de rijhoogte. We hadden bovendien voor de kwalificatie en de race een extra veiligheidsmarge toegevoegd ten opzichte van de trainingen, wat betreft de rijhoogte. Die veiligheidsmarge werd echter tenietgedaan door het onverwachte optreden van de grote verticale bewegingen, waardoor de auto de grond raakte."
Tijdens de race had de renstal uit Woking dan ook al snel door dat er iets mis was. "Al in de eerste ronden van de race zagen we op de data dat de mate van onverwachte porpoising een punt van zorg zou zijn. We konden de situatie bij Lando's auto beter in de gaten houden met behulp van telemetriegegevens, maar bij Oscar's auto werd het moeilijker nadat we één van de sensoren, die we gebruiken om vast te stellen hoe erg de auto het asfalt raakt, kwijtraakten. We realiseerden ons dan ook relatief snel dat deze mate van porpoising te veel slijtage op de skid veroorzaakte. Dat is ook de reden waarom beide coureurs op verschillende delen van het circuit corrigerende maatregelen moesten nemen."
Maatregelen werken 'averechts'
Deze corrigerende maatregelen konden het te ver afslijten van de vloerplank niet meer voorkomen, stelt Stella. "De porpoising die tijdens de race ontstond, was moeilijk te verhelpen, aangezien zelfs snelheidsverlaging - een actie die in theorie de afstand tussen de vloerplank en het asfalt zou moeten vergroten - slechts op enkele stukken van het circuit effect had. Op sommige delen van het circuit had het zelfs een averechts effect."
Lees ook: Williams-teambaas James Vowles tijdelijk in actie als coureur: "Ik kan niet wachten"
Lees ook: Weerbericht F1 Grand Prix van Qatar 2025: Prachtig weer in de woestijn van Lusail
Lees ook: Tijdschema: Grand Prix van Qatar






