McLaren-teambaas Andrea Stella zegt dat de snelheid van McLaren tijdens de Grand Prix van China bijzonder verrassend was, want in de Sprint kon het team de pace van Ferrari amper bijhouden. Lando Norris stond na de hoofdrace op het podium.
Lando Norris startte op pole position voor de sprintrace op zaterdagochtend, maar nadat hij naast de baan terecht was gekomen viel hij terug naar de zevende plek. Uiteindelijk werd dat een zesde plek door de uitvalbeurt van Fernando Alonso, voor teamgenoot Oscar Piastri en achter beide Ferrari's. De race pace lag in lijn met de verwachtingen voorafgaand aan het weekend. Dat beeld veranderde compleet op de zondag toen Norris tussen de beide Red Bulls op een tweede plaats finishte. De Ferrari-coureurs eindigden op plek vier en vijf. "Eerlijk gezegd zagen we in de Sprint niet dat we een racetempo hadden waarmee we voor Ferrari hadden kunnen eindigen. Het lag ongeveer in lijn met wat we hadden verwacht voordat we hier kwamen", zei Stella. "De racesnelheid was een beetje een verrassing. We weten dat we sterk zijn op nieuwe zachte banden en over één ronde, maar als we ronden achter elkaar rijden, hebben we de neiging om wat snelheid te verliezen."
Norris zei eerder al dat niks wees op de betere pace van zondag, maar teambaas Stella had wel een mogelijke verklaring. "Ik denk dat de baancondities en de koelere omstandigheden van invloed zouden kunnen zijn", verklaart de Italiaan. "Het feit dat er geen zon was hielp om de achterbanden onder controle te houden, daardoor konden we onze sterke punten van de auto gebruiken, zoals we zagen in de kwalificatie. Vooral de achteras raakte niet oververhit. Terwijl als we naar de sprint kijken, denk ik dat de achteras een beetje oververhit raakte en Ferrari comfortabeler leek te zijn."
Watching this on REPEAT. 🍾#ChineseGP 🇨🇳 pic.twitter.com/TcgJw5jcLQ
— McLaren (@McLarenF1) April 22, 2024
Ondanks schade sterk resultaat voor Piastri
Oscar Piastri finishte als achtste na schade te hebben opgelopen tijdens het incident van Daniel Ricciardo en Lance Stroll tijdens de Safety Car. Ricciardo zijn auto raakte de diffuser van Piastri, waarvan Stella zegt dat het hem vier tiende per ronde kostte. "Het was een groot verlies", legde hij uit. "Toen we de nummers hoorden was ik niet heel optimistisch dat we onze positie konden behouden, wat Oscar uiteindelijk wel wist te doen. Zijn resultaat is minder opvallend dan die van Lando, maar ik denk dat hij heel goed was in het proberen te begrijpen hoe hij de auto moest besturen toen hij zoveel downforce aan de achterkant verloor. De auto had last van heel veel overstuur. Hij slaagde erin om wat aanpassingen te maken en Lewis Hamilton achter zich te houden, dus dat is ook een sterk resultaat", aldus de teambaas van McLaren.
Lees ook: Alonso geeft uitleg over opvallende strategie in China
Lees ook: Alpine-coureurs optimistisch na GP China: "Stap in de goede richting"
Lees ook: Sargeant verbaasd dat hij niks te horen kreeg over illegale inhaalactie achter Safety Car