Scott McLaughlin heeft de tweede race van het weekend in Milwaukee gewonnen. Hiermee brengt de Nieuw-Zeelander zijn totaal aantal overwinningen naar drie, maar belangrijker: hij kan nog IndyCar-kampioen worden door een chaotische race voor de andere titelkandidaten. Rinus VeeKay reed om alle chaos heen knap naar P7.
Josef Newgarden had op zaterdagmiddag de pole position bemachtigd voor race twee op de oval in Milwaukee. Tijdens de kwalificatie deden alle coureurs twee rondjes. De coureur met de hoogste topsnelheid tijdens de eerste ronde, pakte pole voor de eerste race, terwijl de coureur met de hoogste topsnelheid tijdens de tweede kwalificatieronde pole pakte voor race twee.
Josef Newgarden was nipt sneller dan teamgenoot Scott McLaughlin en Marcus Armstrong. Kampioenschapskandidaten Alex Palou en Will Power startten de tweede race vanaf P10 en P4, terwijl het verschil in het kampioenschap met nog twee races te gaan 43 punten bedroeg in het voordeel van Palou. Rinus VeeKay, die tijdens de eerste race veertiende werd, startte race twee van P15.
Chaotisch begin
Nog voor de start van de race waren er al problemen voor kampioenschapsleider Alex Palou. De Spanjaard viel tijdens de opwarmrondes stil met technische problemen en werd door het AMR Safety Team naar de pitstraat gebracht, waar er met man en macht werd gewerkt om het aantal ronden achterstand zo klein mogelijk te houden. In de IndyCar Series krijgen namelijk alle coureurs punten, en met rivaal Power op P4 zou elk puntje extra voor Palou van cruciaal belang zijn. De auto van de Spanjaard leek echter snel gefixt, want hij kwam onder geel met 'slechts' één rondje achterstand weer de baan op. Dit was echter van korte duur, want de Chip Ganassi-bolide viel bij het uitrijden van de pitstraat opnieuw stil.
Dit bericht op Instagram bekijken
Nadat Palou zijn bolide weer terug was gebracht naar de pits, kon de race na vijf ronden onder geel eindelijk van start gaan, maar het ging meteen volledig mis voor polesitter Newgarden. De Penske-rijder was op zijn gas gegaan om het veld naar de groene vlag te leiden, maar zag de start nog voor start/finish afgebroken worden door de wedstrijdleiding, die van mening was dat het veld te ver uit elkaar getrokken was, waardoor de start werd afgebroken. Linus Lunqvist - startend vanaf P5 - had de gele vlaggen echter te laat door, knalde op Armstrong, die op zijn beurt Newgarden de muur in torpedeerde. Lundqvist ontving een drive through-penalty voor vermijdbaar contact.
Dit bericht op Instagram bekijken
Palou terug op de baan, Power naar P1
McLaughlin nam zodoende de leiding over en leidde het veld bij de herstart in ronde zestien. De Nieuw-Zeelander hield de leiding voor teamgenoot Power. McLaren-coureurs Alexander Rossi en O'Ward completeerden de top vier. Een stukje daarachter vocht Rinus VeeKay om P12 met Scott Dixon en Colton Herta. De Nederlander maakte daarbij contact met Dixon. Beiden konden verder zonder schade, maar VeeKay zag zowel Herta als Dixon aan hem voorbijgaan en lag op P14 in ronde 25.
Ondertussen keerde Palou terug naar de cockpit van zijn Chip Ganassi-bolide. Zijn team had een nieuwe batterij in zijn bolide gemonteerd en daardoor bleek het probleem verholpen te zijn. In ronde 29 kwam hij de baan weer op in de hoop op veel uitvallers, om zodoende nog wat cruciale puntjes in de wacht te kunnen slepen voor het kampioenschap.
Vooraan begon Power McLaughlin onder druk te zetten. De Australiër was duidelijk sneller in verkeer en nam uiteindelijk de leiding over in ronde 44, na een gedecideerde inhaalactie in bocht drie. Hij reed meteen weg en reed in ronde 50 een kleine twee seconden voor McLaughlin.
Palou ziet steeds meer coureurs uitvallen
In ronde 52 opende Rossi vanaf P3 de aanval op de Penske-rijders door als eerste de pits op te zoeken. Power en McLaughlin reageerden in ronde 55. Power nam de leiding na alle pitstops weer over, terwijl Rossi door zijn aanvallende strategie was opgeklommen naar P2 voor McLaughlin. Felix Rosenqvist was dé grote verliezer van de eerste pitstopcyclus en viel door een slechte stop terug van P5 tot buiten de top twintig. En ook bij zijn teamgenoot David Malukas, die op P4 lag, ging het mis, want hij moest in ronde 62 opgeven met technische problemen. Dit was gunstig voor VeeKay, die zodoende opschoof naar P11.
Na een korte caution werd de race hervat in ronde 71. De top vijf bestond op dat moment uit Power, Rossi, McLaughlin, O'Ward en Ferrucci. McLaughlin verschalkte bij de herstart direct Rossi, terwijl Ferrucci voorbijging aan O'Ward. Rinus VeeKay passeerde daarachter Kirkwood voor P10. Deze volgorde bleef ongewijzigd, totdat O'Ward in ronde 87 uitviel vanwege problemen met zijn versnellingsbak. Marcus Ericsson schoof zo op naar P5.
Tussen ronde 97 en 101 werden de tweede pitstops gemaakt. De enige die niet naar binnen besloot te gaan, was Jack Harvey, die de leiding in de race overnam. Hij zag al snel de ene na de andere coureur met nieuwe banden aan hem voorbijgaan en zo lag hij in ronde 112 op P9, voor Rinus VeeKay. De top acht was ongewijzigd gebleven na de tweede pitstopcyclus, die snel werd opgevolgd door een derde.
In ronde 113 zorgde Sting Ray Robb voor de derde neutralisatie van de race. De AJ Foyt-coureur spinde in bocht twee, maar maakte met niets en niemand contact. Dit leidde tot pitstops voor de meeste coureurs in ronde 116, waarbij McLaughlin Power inhaalde. Rossi en Dixon stopten niet, waardoor zij 1-2 lagen voor McLaughlin. Palou was door alle uitvallers inmiddels opgeklommen van P27 naar P22.
De race werd in ronde 124 hervat met Rossi aan kop, maar al snel was daar opnieuw een caution. In ronde 125 kwam Graham Rahal in aanraking met Rasmussen, waardoor eerstgenoemde crashte in bocht drie. Rahal klom uit de auto en maakte een gebaar naar Rasmussen toen hij hem voorbij reed.
Dit bericht op Instagram bekijken
Power vergooit gouden kans
Bij de daaropvolgende herstart - in ronde 131 van de 250 - kreeg de titelstrijd opeens een compleet andere wending. Power, die virtueel in de race op P2 lag en P1 in het kampioenschap zou overnemen met een eventuele overwinning, verloor bij de herstart de controle over zijn bolide en spinde. Hij raakte de muur en liep minimale schade op. De Penske-rijder zocht de pits op voor nieuwe banden en bleef net in de lead lap, maar moest twee ronden later opnieuw pitten voor een nieuwe voorvleugel. Hierdoor kwam Power terug op P14 en had hij ook nog eens een ronde achterstand, terwijl Rinus VeeKay in de top tien om alle chaos heen reed en op P7 lag.
Dit bericht op Instagram bekijken
Na de herstart hield Rossi de leiding, terwijl McLaughlin de tweede plek overnam van Dixon, die ook ingehaald werd door Ferrucci en Herta. Dixon kwam in ronde 162 binnen, waarna Rossi, McLaughlin en Ferrucci in de volgende drie ronden volgden. Herta was de vreemde eend in de bijt en verlengde zijn stint, zodat hij nog maar één stop hoefde de maken. Deze maakte hij in ronde 187.
Strijd tussen verschillende strategiën
Het restant van de race leek uit te draaien op een strijd tussen verschillende strategieën, totdat Robb in ronde 229 een nieuwe caution veroorzaakte door in bocht 2 te crashen. Alle auto's in de ronde van de leider kwamen naar de pits, wat Power de gelegenheid gaf zich te ontdoen van zijn ronde achterstand. McLaughlin, die Herta had gepasseerd in ronde 218, begon vervolgens als leider aan de sprint naar de finish en ondanks druk van zijn laat naar voren komende landgenoot Dixon hield de Nieuw-Zeelander stand om de overwinning veilig te stellen. Achter Dixon werden Herta en Ferrucci derde en vierde. Ericsson werd vijfde, terwijl Rossi in de slotfase terugviel van de tweede naar de zesde plaats. Rinus VeeKay werd uiteindelijk knap zevende, wat P6 leek te worden, maar Ericsson passeerde hem nog aan het einde van de race.
Power, die finishte op P10, liep zodoende wel wat punten in op Palou, die door het grote aantal uitvallers toch nog op de negentiende positie eindigde. McLaughlin maakt ook nog een theoretische kans. Dat drietal maakt over twee weken op de oval van Nashville uit wie de IndyCar-kampioen wordt.
Dit bericht op Instagram bekijken
Lees ook: Leclerc wint Ferrari’s thuisrace in Monza
Lees ook: Oscar Piastri: "Tweede worden doet gewoon pijn"
Lees ook: Lando Norris: "Ik ben teleurgesteld"