De organisatie van de Australische Grand Prix staat open voor aanpassingen aan de layout van het semi-stratencircuit. Dit zegt het hoofd van de organisatie, Andrew Westacott, in een reactie op de klaagzang van teams, rijders en toeschouwers wereldwijd, dat er wederom weinig ingehaald werd tijdens de openingsrace.
Uiteraard is het inhaalprobleem niet alleen aan het Australische circuit te wijten, maar aan het feit dat de moderne Formule 1 wagens vanwege de bredere banden en de hogere downforce niet te dicht achter hun opponenten kunnen kruipen om een inhaalpoging te wagen. Maar dat probleem kan volgens Liberty-sportbaas Ross Brawn pas in 2021 worden aangepakt, wanneer middels nieuwe reglementen fundamentele wijzigingen kunnen worden doorgevoerd.
En dus kan alleen gekeken worden of veranderingen aan de circuits het inhalen kunnen bevorderen. “Het is een geweldig circuit maar zo moeilijk om hier in te halen, zelfs met de extra DRS-zone”, sneed Lewis Hamilton al tijdens het interview met Mark Webber direct na de podiumceremonie. Tegenover de verzamelde pers was Max Verstappen niet veel later nog minder politiek door te stellen dat hij persoonlijk de televisie zou hebben uitgezet bij het zien van deze race.
Volgens Westacott zal het lastig zijn om veranderingen aan te brengen aan een semi-stratencircuit zoals Melbourne, dat zich rond een bestaand meer slingert en ook te maken heeft met sportvelden en andere infrastructurele zaken. “Ik denk dat alles bij het oude blijft, maar we werken altijd goed samen met de FIA en staan open voor suggesties.” Racedirecteur Charlie Whiting ziet vooralsnog meer heil in het toevoegen van DRS-zones aan de circuits die er om bekend staan dat het er lastig inhalen is, zoals Bahrein, Baku en Canada.