Mercedes kwam in Miami met de eerste upgrades van het seizoen 2024. Het team maakte hier geen grote stappen. In Imola volgen meer upgrades.
Voor het team van Mercedes begon het seizoen 2024 teleurstellend. Na de eerste zes races van het seizoen staat het team op een teleurstellende vierde plaats in het constructeurskampioenschap. Met een score van slechts 64 punten staat het team momenteel 60 punten achter op het team van McLaren, dat momenteel derde staat. Mercedes hoopt door middel van upgrades weer dichter bij de top drie te komen. Het eerste upgradepakket van het team werd geïntroduceerd tijdens de Grand Prix van Miami. Ondanks de upgrades viel het resultaat in Miami opnieuw tegen. Komend weekend in Imola komt het team met extra upgrades. Het team geeft opnieuw aan niet te veel te verwachten van dit pakket. “Onze auto heeft nogal de neiging om van sessie tot sessie ander gedrag te laten zien. Eerst moeten we dat oplossen, anders zal het resultaat van de update afgestompt worden", vertelt Andrew Shovlin, de trackside engineering director van Mercedes, bij Motorsport.com.
Hoewel er weinig verwachtingen zijn voor het upgradepakket, gelooft Shovlin dat de upgrades zullen helpen bij het aanpakken van de belangrijkste problemen. “We weten wat we moeten doen om de auto te verbeteren voor de coureurs, zodat de auto doet wat de coureurs willen tijdens de belangrijke rondjes in de kwalificatie”, aldus Shovlin. "Er komen de komende drie, vier races nog updates aan. Er wordt hard gewerkt en we hopen daar de vruchten van te plukken."
Bron: Mercedes-Benz Archive
Tegelijkertijd blijft Shovlin realistisch. Volgens hem zullen de updates geen enorme sprong voorwaarts opleveren. “Na Imola volgen Monaco, Montreal en daarna Barcelona. De eerste twee circuits hebben veel langzamere secties, vooral Montreal, want daar is alles langzaam. Vervolgens komt Barcelona, waar een nieuwe lay-out is. Ze hebben de chicane eruit gehaald, waardoor het heel snel is geworden, met middelhoge en zeer hoge snelheidsbochten. We moeten dus met veel verschillende circuits rekening houden,” vertelt de engineer. “Daarom verwachten we niet direct snel te zijn in Monaco, maar op verschillende circuits kunnen de zwakke punten minder uitgesproken zijn.”
Lees ook: Sauber F1: "Wisselen van race-engineer Bottas heeft niks te maken met komst Hülkenberg"
Lees ook: Lando Norris: “Volgend jaar strijden we om kampioenschap”