De tafelgasten in F1 aan Tafel, de wekelijkse ‘award winning’ podcast van Grand Prix Radio, bespreken in de nieuwe aflevering de enorme discussie over de gele-vlaggensituatie tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Qatar. Max Verstappen kreeg een vijf plaatsen gridstraf voor het negeren van dubbel geel en Valtteri Bottas drie plaatsen gridstraf voor het negeren van enkel geel. Olav Mol vindt dat er terechte straffen zijn uitgedeeld.
"Het is totale onzin dat de FIA sommige coureurs benadeelt", zegt Mol. "De beslissingen duurden gewoon lang omdat de situatie op de baan nogal chaotisch was." In de laatste minuten van Q3 in de kwalificatie voor de race van Qatar kreeg Pierre Gasly een lekke band en kwam op het rechte stuk van start/finish stil te staan. Zoals in elke gevaarlijke situatie op de baan zwaaiden de marshalls van het circuit gele vlaggen.
Mol legt uit dat de auto van Gasly op een vervelend stuk stil kwam te staan, namelijk tussen twee sectoren in, waardoor de ene coureur het ene signaal kreeg en de andere coureur een ander signaal. Omdat het zo onduidelijk en chaotisch was, denkt hij dat de FIA eerst heeft gekeken of zij fout zaten, waardoor de coureurs vrijgesproken zouden worden. Omdat dit niet het geval was, moet de fout bij de coureur liggen en dat is volgens hem een duidelijke kwestie: bij deze situatie moét je dit doen en daar zijn geen uitzonderingen op.
Fout van Red Bull
Voormalig Nederlands prof-tennisser John van Lottum wijst er wel op dat Verstappen hintte dat de FIA hem benadeelt. Daar wil Mol niets van weten, hoewel er in het verleden mensen inderdaad zijn vrijgesproken van een soortgelijke situatie. De FIA heeft wel toegegeven dat de situatie chaotisch was, maar toch zijn ze ervan overtuigd dat – als hij bijvoorbeeld een keer had gelift in de situatie – het anders geweest zou zijn. Mol is het met de FIA eens dat Verstappen en zijn team een fout hebben gemaakt.
Vaste waarde van de podcast Frans Verschuur voegt daaraan toe dat Red Bull de grootste fout heeft gemaakt. "Het team had meer moeten inspelen op de gele-vlaggensituatie. Als team krijg je op je scherm dat er ergens iets aan de hand is en die moeten dat doorgeven aan de rijder. Het is logisch dat de rijder in een bocht met 260 km per uur even druk bezig is." Hij vindt dat het team het eerder moest duidelijk maken aan Verstappen.
Toch zegt Mol dat de situatie daarvoor iets té chaotisch was. Hij wijst erop dat er geen geel meer gezwaaid werd toen Verstappen het rechte stuk op kwam. Hij vindt het daarom logisch dat Red Bull even heeft gewacht met communiceren omdat de situatie niet duidelijk was. "Uiteindelijk had Max beter moeten weten. Hij zat namelijk helemaal niet in een pole ronde. Hij had geel in sector één en alleen in de derde sector kwam er een verbetering, maar alleen van de tijd die hij had staan", aldus Mol.
Check de complete aflevering van de podcast ‘Formule 1 aan Tafel’, hierboven met onder andere dit fragment en een uitgebreide bespreking van het gedrag van Toto Wolff.
Lees ook: Masi over gele vlaggen: “Marshalls deden hun werk”
Lees ook: Christian Horner over uitlatingen: “Zal hetzelfde weer doen”
Lees ook: Olav Mol: “Circuit Qatar mist nog een grote ballen-bocht”