MotoGP: Rossi flikt het in de Geert Timmer-bocht

images_MotoGP_2015_juni_150627_NED_MotoGP_rossifeest

Spektakel was vooraf al gegarandeerd en Valentino Rossi maakte de verwachtingen meer dan waard. De Italiaan won voor de negende keer in zijn geliefde Dutch TT in Assen en zoals zo vaak bij Rossi was dat op een gedenkwaardige manier. In de laatste chicane, de legendarische Geert Timmer-bocht waarin al zo veel TT’s zijn beslist, probeerde Marc Marquez zijn Honda naast de Yamaha van Rossi te prikken. De twee raakten elkaar en Rossi kon maar één kant op: dwars door de grindbak. “Mijn eerste reactie was: gas erop en zo hard mogelijk rechtdoor. Ik heb geluk gehad dat het lukte.”

Na afloop van de bloedstollende wedstrijd waarin Rossi slechts drie ronden de leiding moest afgeven aan Marquez, ontspon zich een minstens zo hevige discussie over wie er nu ‘goed’ zat. Marquez vond dat hij netjes langszij was gekomen en dat Rossi hem een kunstje had geflikt door via de grindbak de bocht af te snijden. Rossi was zich van geen kwaad bewust en vond dat Marquez had geprobeerd hem van zijn lijn te duwen door in een gaatje te duiken wat er niet was. “Ik had niet verwacht dat hij de bocht zou afsnijden,” gaf Marquez toe.

Wie er ook gelijk had, de uitkomst veranderde er niet door: Rossi zegevierde grandioos in Assen en zorgde ervoor dat de bijna 100.000 op de tribunes en taluds uit hun dak gingen. Voor de Rossi-tribune, met 1200 in knalgeel uitgedoste supporters, maakte hij een paar koprollen om zijn overwinning te vieren. “Een belangrijke zege,” stelde The Doctor, “want hiermee loop ik weer een beetje uit in het wereldkampioenschap.”

De marge naar zijn naaste belager en teamgenoot Jorge Lorenzo groeide van 1 punt naar 10 punten. Lorenzo had een bliksemstart vanaf de derde rij en had zich binnen een halve ronde van 8 naar 3 geknokt, maar daar stokte de opmars. “Ik moest alles geven om de derde plaats vast te houden en kon Valentino en Marc niet bijbenen,” bekende de Spanjaard. “Maar de schade is slechts 9 punten en daar kan ik wel mee leven.”

Marquez was vooral blij dat hij zich weer eens kon mengen in het gevecht om de winst. Hij haalde het frame van 2014 uit de mottenballen en voelt zich daar veel prettiger bij dan met het nieuwste model. “Het laat me toe fouten te maken,” zei de regerend wereldkampioen, die zich er inmiddels bij heeft neergelegd dat hij dit jaar de titel aan zich voorbij zal moeten laten gaan. “Dat gaat tussen Valentino en Jorge,” wist hij.

Moto2: Zarco wint ingekorte race

In de tot 16 ronden ingekorte Moto2-race sloeg Johann Zarco opnieuw zijn slag. Direct na de start was de Spanjaard Luis Salom gecrasht en daarbij was zijn motorblok geploft. Het oliespoor moest eerst worden opgeruimd voordat de race kon herstarten. Om het schema niet te vertragen, werd de wedstrijd ingekort.

De kopstart was voor de Duitser Jonas Folger, maar die was niet bestand tegen de felle strijd tussen Zarco, Tito Rabat en Sam Lowes. Het trio finishte in dezelfde volgorde als waarin ze waren begonnen vanaf de startgrid. Zarco zag zijn zege beloond met een paar oranje crocs.

Op meer dan een minuut achterstand kwam de Nederlandse wildcardrijder Jasper Iwema als laatste over de finish. Uiteraard was de Drent teleurgesteld. “Ik had er zeker meer van verwacht, anders was ik er niet aan begonnen,” sipte Iwema.

Moto3: Oliveira pakt zijn tweede zege in laatste ronde

Het was in de Moto3 opnieuw raak: met zes man op een kluitje op de finish af en maar zien wie er als eerste over de streep komt. De voorlaatste keer was het nog Fabio Quartararo die voorop reed, maar bij de beslissende passage was het Miguel Oliveira, die zodoende zijn tweede zege mocht noteren. De jonge Quartararo werd tweede, voor klassementsleider Danny Kent.

Al snel na de start van de Moto3, onder een dreigend donker wolkendek dat gelukkig overwaaide, kon een groepje van zeven man wegkomen en werd duidelijk dat het zou gaan tussen Kent, Quartararo, Oliveira, Enea Bastianini, Romano Fenati en Jorge Navarro. Brad Binder kon volgen, maar met moeite. Achter die zeven was een groep van de nummers 8 tot en met 20 op jacht en ook in dit ‘peloton’ wisselden de posities voortdurend. Hoe hard de wedstrijd was, bleek wel uit de manier waarop Niklas Ajo over de streep kwam: op zijn knieën naast de motor hangend.  

Livio Loi wist zijn thuiswedstrijd als dertiende de besluiten na een opmars vanaf plaats 27. De voor het Drentse RW Racing GP rijdende Belg was na een matige start aan een inhaalrace van jewelste begonnen, waarin hij voor niets of niemand terugdeinsde. In de voorlaatste ronde was hij nog bijna van zijn Honda gekegeld door een crashende collega, maar Loi was zo vastbesloten zo veel mogelijk punten te pakken, dat hij zich zelf daardoor niet van de wijs liet brengen, tot vreugde van zijn team.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden