De Formule 1-motorfabrikanten en de FIA zijn het vandaag in Genève eens geworden over een soepeler motorreglement, ingaande per 2016. Zaken die eerst 'bevroren' waren worden alsnog vrij en fabrikanten (Ferrari bijvoorbeeld) mogen toch een 2015-motor leveren aan klantenteams (Toro Rosso bijvoorbeeld).
Het akkoord is een grote verandering die mogelijk helpt bij twee problemen waar de sport nu mee kampt. Allereerst zijn er de concurrenten van Mercedes, die hun know-how om hun auto's te verbeteren niet volledig kunnen toepassen, vanwege de beperking van het aantal zogenaamde ontwikkelings'tokens' dat men kan besteden. Ten tweede was er een beperking dat er volgend jaar geen motoren van een jaar oud mocht worden geleverd.
Een van de afspraken is om het aantal tokens per motor niet te verlagen van 32 naar 25, zoals eerder was afgesproken. Nog belangrijker misschien: een aantal onderdelen van de motor die sowieso niet mochten worden doorontwikkeld, die worden nu vrijgegeven. Met name voor Honda en Renault is dit goed nieuws, omdat zij daarmee een deel van hun achterstand kunnen gaan inhalen. En daarbij: men kan tijdens het seizoen met updates komen, die eerst voor de harde homologatiedatum van 29 februari 2016 gereed hadden moeten zijn. Overigens gelden de regels natuurlijk ook voor Mercedes, dus ook daar zal ongetwijfeld progressie worden geboekt.
Een regel die vandaag ook verdween was het verbod om oudere motoren te leveren, zoals Ferrari dit jaar nog wel - met dispensatie - Manor deed. En daardoor komt er een mogelijkheid voor de Italianen om hun landgenoten van Scuderia Toro Rosso van een krachtbron te voorzien. De twee werkten al eerder samen van 2007 tot en met 2013.
De komende tijd, en dat zal niet lang meer duren, wordt duidelijk hoe een en ander uitpakt voor de zoektocht naar een motor van Red Bull en Toro Rosso. Feit is dat de mogelijkheden vergroot zijn en de redenen om uit de Formule 1 te stappen geminimaliseerd.
Reglementswijzigingen moeten nog wel worden goedgekeurd door de F1 Commissie en de World Motor Sport Council. Men verwacht dat dit een formaliteit zal zijn.