Ocon uit kritiek op verplichte koelvesten in de Formule 1

door Björn Smit
esteban ocon test bahrein

Esteban Ocon heeft zijn zorgen geuit over de bruikbaarheid van de nieuwe koelvesten die de FIA wil invoeren. Deze vesten zijn bedoeld om coureurs helpen om te gaan met extreme hitte, maar volgens de Haas-coureur zorgen ze momenteel voor te veel ongemak om praktisch te zijn.

De FIA is op zoek gegaan naar manieren om coureurs te ondersteunen na de zware fysieke belasting tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023. Hoewel er werd overwogen om aanpassingen te doen aan de auto's, viel de keuze uiteindelijk op koelvesten. Deze vesten, voorzien van koelbuizen die geïntegreerd zijn in de overall, moeten de lichaamstemperatuur van de coureurs helpen reguleren. Het verbindingspunt waar de buizen het pak ingaan veroorzaakt echter oncomfortabele drukpunten. Volgens Esteban Ocon is het huidige ontwerp onbruikbaar. ''Op dit moment kunnen we het koelvest niet gebruiken'', vertelt Ocon tegenover Motorsport.com. ''Je hebt de buizen rondom, dat is prima. Je hebt de buizen achterin, dat is ook prima. Maar er zit een enorme tennisbal aan de zijkant, op je heup. Als je hem op de borst legt, doet het pijn met de gordels. Als je hem achterin zet, kun je niet in de stoel. Als je het aan de zijkant doet, pas je niet in de stoel. Dus ja, op dit moment werkt het niet voor ons, althans niet van wat ik heb geprobeerd. En van wat ik van andere coureurs heb gehoord, is het vergelijkbaar.''

Ondanks dat Ocon het goed vindt dat de FIA initiatief heeft ondernomen, is deze oplossing niet bruikbaar voor hem. ''Het is goed dat de FIA ons een oplossing heeft kunnen bieden en met iets is gekomen. Maar op dit moment kan ik er in ieder geval geen gebruik van maken. Ik spreek niet voor de anderen, maar Ollie [Bearman] en ik kunnen het niet gebruiken. Het product zelf, dat standaard is, is niet bruikbaar. Het is te groot. Je weet hoe krap het zitje overal in de Formule 1 is. Waar alle buizen met elkaar verbonden zijn, is het net een knoop van buizen. En daarom is het te groot'', aldus de Haas-coureur.

Esteban Ocon Laura Mueller 2024
Foto: Haas F1 Team Media

Koelvesten vanaf 2026 verplicht

Voorlopig kunnen coureurs zelf kiezen of ze het koelvest gebruiken, maar de FIA is van plan het systeem vanaf 2026 verplicht te stellen. Dit geeft de organisatie tijd om het ontwerp te verbeteren, al twijfelt Ocon of er voldoende mogelijkheden zijn om het probleem op te lossen. Toen hem werd gevraagd of de cockpits aangepast kunnen worden om het systeem te integreren, reageerde hij sceptisch. ''Nou, als je een stoel wil met een enorm gat erin, nee. Het is heel moeilijk om een stoel goed te krijgen. Als je zo'n uitsparing maakt, lever je enorm aan flexibiliteit in. Dus de enige manier waarop ik het zie verbeteren, is als we erin slagen om die knoop te verkleinen, of als we met een oplossing komen waarbij er, net als in sommige straatauto's, bijvoorbeeld airconditioning via de stoel is, die we onderweg niet hoeven te hebben.'' Ocon twijfelde ook aan de noodzaak om het apparaat verplicht te stellen en suggereerde dat coureurs door fitnesstraining al goed met extreme omstandigheden om kunnen gaan. ''Het is nog niet echt nodig'', stelt hij. ''Voor extreme omstandigheden ben ik het ermee eens, zoals Qatar of soms Singapore. Maar in Qatar vorig jaar heb ik een week in de sauna gefietst voordat ik naar het raceweekend ging en toen ik aankwam had ik een jas aan. Het was zo koud, dus ik was een beetje boos dat ik me zo hard had voorbereid voor niets!''

''Ik weet niet of er meer discussie komt'', vervolgt Ocon. ''Ik denk dat niemand op dit moment in de positie is om het te gebruiken. Dat is wat ik denk. Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat iedereen moeite heeft om in de auto te passen met deze buizen. Ik denk dat we ermee kunnen leven om het systeem aan boord te hebben en het gewicht toe te voegen, en als we het niet willen gebruiken, dan gebruiken we het niet. Maar op dit moment kunnen we het niet gebruiken, dus... Het is niet alsof ik een diva ben en het niet wil gebruiken! Het zou eigenlijk het tegenovergestelde zijn. Ik zou het willen gebruiken, als dat het geval was. Nee, het is gewoon dat het niet past.'' Als de koelvesten in 2026 verplicht worden, zal de FIA nog wat verfijningen moeten doorvoeren.

Lees ook: Carlos Sainz: "Ik ga niet bij de eerste vijf eindigen"

Lees ook: F1 aan Tafel: De middelvinger van Max Verstappen

Lees ook: Vijf belangrijke vragen na de testdagen in Bahrein

door Björn Smit

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden