In de aanloop naar de eerste Grand Prix van het seizoen blikt Olav Mol aan de hand van twee teams iedere dag vooruit naar het komende Formule 1-jaar. Eerder keek hij al naar Sauber, McLaren, Haas, Toro Rosso, Williams en Renault. Vandaag neemt Olav het aanstaande seizoen van Force India en Ferrari onder de loep.
Force India
Het gaat Force India niet nog een keer lukken om als vierde bij de constructeurs te eindigen. We lijken met zijn allen vergeten te zijn dat Force India in 2015 een doorontwikkelde auto uit 2014 gebruikte. Vervolgens zou er in 2016 een nieuwe auto komen, maar dat stelden ze uit tot 75 procent van het seizoen verstreken was. Die auto hebben ze vorig jaar op uitstekende wijze doorontwikkeld waardoor ze heel knap P4 konden pakken. Maar helaas voor hun zie ik ze dit jaar meer onderdeel uit maken van het middenveld dan vorig seizoen. Ze zullen eerder achterom dan naar voren moeten kijken.
Force India is een klein team met veel problemen. Denk alleen al aan het gedoe rondom Vijay Mallya. Wat dat betreft is het een wonder dat het team niet allang failliet is verklaard. Onderschat daar de rol van sportdirecteur Otmar Szafnauer ook niet in. Dat is iemand die weet waar Abraham de mosterd haalt. Zijn rol in het runnen van Force India is veel groter dan dat wij denken.
Als Esteban Ocon zijn talent optimaal gebruikt, dan neemt hij dit jaar afstand van Sergio Perez. Dat moet zijn enige doel zijn. Al het andere wat eruit komt is niet belangrijk; hij moet zich losrijden van Perez. Ocon moet niet kijken naar podiums, of andere coureurs. Het enige waar hij mee bezig moet zijn is zijn teamgenoot. Anders zullen ze bij Mercedes ook nooit serieus na gaan denken om hem een stoeltje aan te bieden.
Perez heeft nog steeds grote verhalen dat hij ooit eens wil rijden voor een topteam. Maar hij heeft die kans bij McLaren al gehad en dat pakte niet goed uit. Hij sprak eind vorig jaar over bepaalde keuzes voor teams die hij zou gaan maken. Wat Perez daarbij vergeet is dat hij helemaal niets te kiezen heeft. Sergio Perez is de beste paydriver van het veld. Meer niet.
Zonder de grote steun die hij heeft denk ik niet - door wat er bij McLaren is gebeurd - dat andere teams hem zullen nemen. Niet op zijn rijderskwaliteiten tenminste.
Ferrari
Voor mij was het een typische Ferrari testwinter. De druk lag er ontzettend bovenop. Over het algemeen was het voor de Italianen een sterk 2017, maar niet sterk genoeg. Er was ze alles aan gelegen om te blijven herhalen dat ze dit jaar beter voor de dag zouden komen. Je ziet dat Ferrari niet de rust heeft - zoals Mercedes en Red Bull dat wel heeft - om niet het achterste van hun tong te laten zien. Daardoor weet de rest nu al wat het maximum van Ferrari is en waar ze zich op moeten richten.
Voor Kimi Raikkonen wordt het een super belangrijk jaar. Voor Kimi is het te hopen dat Ferrari hem de auto geeft waarmee hij kan racen zoals we hem kennen. Vorig jaar reed 'ie in principe alleen maar voor P4. Dat hoort niet bij hem. Als Raikkonen daar niet een stap in maakt dan zal Ferrari met een schuin oog kijken naar wat Charles Leclerc bij Sauber doet. Als Leclerc niet alleen voor Marcus Ericsson zit, maar ook een paar keer verrassend een achtste of negende plaats pakt, dan zal Ferrari zich achter de oren krabben. In dat geval zou het zomaar kunnen zijn dat we naar de afscheidstournee van Kimi Raikkonen aan het kijken zijn.
Sebastian Vettel zal moeten doen wat hij vorig jaar deed. Hij heeft veel pech gehad en misschien wat kleine foutjes gemaakt, maar vergis je niet: Vettel is een echte kampioenschapscoureur. Mocht Ferrari last krijgen van betrouwbaarheidsproblemen dan kan Vettel zomaar iemand zijn die met drie of vier zeges een wereldtitel binnenhaalt.
Vettel is super intelligent. Hij weet precies wat hij wel en niet kan en waar hij soms genoegen moet nemen met minder dan de zege. Tactisch en kampioenschapstechnisch is hij heel sterk. Het zou dom zijn om te denken dat Vettel dit jaar niet 'gewoon' makkelijk in de top-drie rijdt.
[php slug=zweeler]