Olav Mol, commentator van Grand Prix Radio, blikt terug op de vierde race van het 2022 seizoen. Hij vertelt over de ommekeer van Red Bull, is duidelijk over de acties bij Ferrari, is niet tevreden over het huidige sprintformat maar biedt wel een ander soort format én ziet een slechtere Hamilton.
De Grand Prix van Emilia-Romagna gaat de boeken in als de eerste 1-2 overwinning van Red Bull sinds 2016. Het weekend werd verreden onder het sprintformat en viel op door meerdere dingen. Olav Mol geeft zijn mening over de grand prix.
Bij de start verloor Charles Leclerc zijn tweede plek aan Sergio Pérez. Na de wissel naar droogweerbanden bezocht Leclerc nogmaals de pits voor de snelste ronde. Mol is duidelijk en vond de actie enorm dom. "De spin van Leclerc was absoluut een rijdersfout maar die was compleet ingegeven door de domheid van Ferrari. Als je bij Ferrari wereldkampioen wilt worden, moet je niet rijden zoals in Imola." Volgens Mol was het pure chaos bij de Italianen. "Het was stom denken. Je verliest een plek bij de start, dan moet je denken: het is niet onze dag, we gaan voor die derde plek." Hij vindt dat Ferrari nooit voor dat extra punt had moeten gaan. "Daardoor viel hij terug achter Lando Norris, maakt hij een fout, raakt hij de kerbs, doet die auto iets wat hij niet verwacht, dan spint hij. Dat zijn zeven punten die je in het putje gooit. Het was een totaal onnodige actie om te doen", vertelt Mol duidelijk.
"Als je bij Ferrari wereldkampioen wilt worden, moet je niet rijden zoals in Imola"
Verder begrijpt Mol niet waarom Ferrari de eerste was die een extra pitstop maakte. "Dan ga je ook nog eens als eerste. Als je dat als eerste initieert dan weet je dat Red Bull nog een man heeft om dat te pareren. Dan is er ook nog een man aan de lijn die zegt: als zij dat doen dan doen wij dat ook, super stom", aldus Mol. Als het team van Ferrari nou als laatste de pitstop had gemaakt was de keuze logischer geweest. "Typisch pastadenken van Ferrari", grapt Mol. Leclerc zelf riep dat hij een fout maakte omdat hij teveel pushte om Pérez in te halen. "Fout, fout, fout", vindt Mol. "Leclerc heeft zich door zijn eigen team in een situatie laten dwingen waardoor hij te hard moest pushen", concludeert Mol.
Verstappen dominantie
Verstappen domineerde de race in Imola. Hij pakte pole position, won de sprint en leidde elke ronde in de race. Die dominantie was twee weken geleden in Australië anders. Verstappen kon absoluut niet bij de rondetijden van Leclerc komen en viel ook nog eens uit. De ommekeer van Verstappen zit volgens Olav Mol bij Red Bull. "Dit is de kracht van Red Bull. Zij kunnen altijd heel snel zaken omkeren", vertelt Mol.
Het team heeft volgens Mol een bepaalde methodiek om problemen op te lossen. Red Bull weet problemen snel te vinden en komt dan meteen in actie. "Ik denk dat Red Bull een team is die niet zo heel lang doorpraat over de problemen, maar heel snel opzoek gaat naar de oplossing. Ik hoor ze bij Mercedes alleen maar het woord 'probleem' roepen, maar het woord oplossing komt niet voorbij", vertelt Mol.
'Sprintformat niet oké'
Dit weekend in Imola werd er gebruik gemaakt van het sprintformat. De coureurs reden de gebruikelijke kwalificatie op vrijdag met een sprint op de zaterdag. De sprint bestond uit een derde van de raceafstand en bepaalt de opstelling voor de grand prix. Olav Mol is nog niet heel positief over het systeem. "Ik vind het format in zijn geheel niet oké. De mensen, teams, pers en coureurs hebben een bepaalde workflow, om dan drie weekenden ineens op vrijdag te gaan kwalificeren, is raar", vertelt Mol.
Mol is niet tegen de sprints maar ziet liever een andere invulling. "Als Formule 1 een sprintformat wil hebben, wees dan verstandig. Zoek een tijdperiode uit, bijvoorbeeld in Europa, waar je zegt: we maken een triple header maar we doen dat met sprint." In dat scenario kunnen de teams in een bepaalde workflow blijven. "Zo drie weekenden in een seizoen helemaal omgooien, vind ik niet tof", concludeert Mol.
De mindset van Hamilton
Het bleek een dramatisch weekend voor Lewis Hamilton te worden. De Brit kwam er kortweg niet aan te pas en heeft op geen enkel moment kans gehad op een goede klassering. Volgens Mol komt de slechte klassering niet alleen door Hamilton. "Het ligt bij Hamilton, door de auto die Mercedes hem gegeven heeft. Toto Wolff roept na afloop tegen Hamilton dat de auto onbestuurbaar is. Ik vind het knap dat Wolff dat kan zien, en als ze het dan weten is het belachelijk dat ze het niet om kunnen draaien", vertelt Mol.
Teamgenoot van Hamilton, George Russell, reed wel een goed weekend. Hij werd uiteindelijk vierde. Volgens Mol is het in het voordeel dat Russell nieuw is bij het team. "Die auto zit niet in zijn DNA. Die Mercedes van afgelopen jaren zit wel in het DNA van Lewis Hamilton, als ik (Hamilton, red.) dit doe, dan doet die auto dat. Lewis kan dus niet omgaan met het feit dat die auto niet doet wat hij wilt dat hij doet", concludeert Olav Mol.
Lees ook: AlphaTauri-coureurs verlaten Imola met gemengde gevoelens
Lees ook: BREAKING: Max Verstappen wint prestigieuze Laureus Award
Lees ook: Sebastian Vettel: Ik lieg niet, dit is net een overwinning