De Grand Prix van België gaat de geschiedenisboeken in als de kortste race ooit in de historie van de Formule 1. De race duurde maar een paar rondes en die werden ook nog eens achter de safety car verreden, omdat het zicht te slecht was. Grand Prix Radio sprak met Olav Mol over het handelen van de FIA en de veiligheid van Eau Rouge en Raidillon.
De man van de wedstrijd was vandaag geen coureur maar wedstrijdleider Michael Masi. Masi had de taak om te beslissen of het wel of niet veilig genoeg was om te racen en hoe de race dan zou moeten verlopen.
Volgens Mol heeft Masi er alles aan gedaan om toch nog te kunnen racen. Het probleem zat echter in het weer wat niet meewerkte. "Ik heb zelf op de buienradar gezien dat er twee keer een gat ontstond waarbij ik dacht: als we nu gaan racen is het over tien minuten gestopt met regenen. Alleen bleef steeds de bui die boven Spa hing, hangen en sloot de andere bui wel gewoon aan", vertelt Mol. De commentator vindt het vooral sneu voor de fans, maar de wedstrijdleiding handelde wel juist. "Het minimale dat je moet hebben is een uitslag en dat hebben ze gedaan. We hebben geen race gezien en niemand kan er wat aan doen, maar Masi heeft er zeker alles aan gedaan. Hij kon niet anders en heeft het zelf niet zo gewild."
Kritiek op bochtencombinatie Eau Rouge / Raidillon
Afgelopen weekend nam ook de kritiek toe op de bochtencombinatie Eau Rouge en Raidillon. De bochtencombinatie wordt gezien als een van de mooiste in de Formule 1, maar is zeker niet ongevaarlijk. Zo was er afgelopen weekend een gigantische crash in de W-Series, waardoor Beitske Visser naar het ziekenhuis moest. Daarnaast vloog ook Lando Norris hard in de muur in dezelfde bocht waar ook Anthoine Hubert in 2019 het leven liet na een vreselijk ongeluk. Volgens Mol wordt de kritiek heel serieus genomen door de FIA en hij denkt ook dat de FIA er wat aan gaat veranderen. "Het probleem is de bandenstapel. Je vliegt eraf en dat kan gebeuren, maar je wordt terug gestuiterd op de baan. Als je pech hebt kom je op de racelijn en als je geluk hebt steek je over. Het probleem ligt niet in de bocht, maar in de uitloop. Het terug stuiteren is namelijk nu het probleem", vindt Mol. De commentator denkt zelfs dat de FIA binnenkort met een bericht komt dat ze er wat op gaan verzinnen, "want je maakt de sport onveilig als je een auto weer terug de baan op laat stuiteren", aldus Mol.
Lees ook: Max Verstappen wint GP van België na twee rondes racen