Nog één keer vroeg uit de veren tijdens de eerste seizoenshelft, want komende zondag start de Grand Prix van China om 08.10 uur. Op het Shanghai International Circuit doven dus om 15.10 uur lokale tijd de rode lichten voor alweer de derde race van het seizoen.
Lewis Hamilton zal blakend van zelfvertrouwen aan de start verschijnen, wetend dat hij hier vijf overwinningen op zijn naam heeft staan. Van de nog actieve coureurs komt alleen Fernando Alonso met twee overwinningen in zijn buurt. Ook Nico Rosberg behaalde hier ooit twee overwinningen trouwens.
Allerlaatste overwinning
Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen, Jenson Button en Rubens Barrichello bleven allemaal op één zege steken. De Braziliaan staat te boek als de eerste winnaar van deze Grand Prix, in 2004. Ook voor enkelvoudig winnaar Michael Schumacher was het in 2006 een speciale zege, het was namelijk zijn allerlaatste overwinning in de Formule 1 ooit.
Van de actieve oud-winnaars heeft Kimi Raikkonen het inmiddels het langste zonder overwinning moeten stellen, in zijn kampioensjaar 2007 won hij de Chinese Grand Prix terwijl zijn titelrivaal Hamilton bij de ingang van de pitstraat een uitglijer van jewelste maakte. De Brit belandde in de grindbak en moest lijdzaam toezien hoe de Fin zijn achterstand in het kampioenschap rap goed maakte.
Vier overwinningen
Bij de constructeurs is de strijd wat spannender. Zowel Ferrari als Mercedes behaalden als team elk vier overwinningen, gevolgd door McLaren met drie en Red Bull en Renault elk met één overwinning. Van de winnende constructeurs staat het team van Renault inmiddels het langste droog met een enkele overwinning in 2005, op naam van Fernando Alonso.
Het is overigens de vijftiende editie van de Grand Prix van China. In de veertien voorgaande edities werd maar liefst negen keer gewonnen vanaf pole position. Vorig jaar behaalde Lewis Hamilton in zijn Mercedes de pole door een tijd van 1:31,678 op de klokken te zetten.
Het circuit, in de vorm van het Chinese teken ‘shang’, is aangelegd in een moerasgebied en ligt tamelijk afgezonderd van de bewoonde wereld. Het asfaltlint dat zich rond het megalomane pits- en tribunecomplex slingert telt zestien bochten en loopt met de klok mee. Zoals vele van de relatief nieuwe circuits op de kalender hebben de bochten ook hier geen namen, enkel nummers.
De lengte is 5,451 kilometer en de totale raceafstand komt op 305,066 kilometer. De coureurs leggen hier zondagmiddag 56 ronden af. Bandenfabrikant Pirelli neemt drie compounds mee naar het Shanghai International Circuit. De rijders hebben de beschikking over de medium, soft en ultrasoft.
Twee DRS-zones
Voor de Grand Prix van China zijn er evenals voorgaande jaren twee DRS-zones aangewezen door de FIA, met elk hun eigen meetpunt. Het eerste meetpunt ligt nabij de apex van bocht 12, vervolgens kunnen coureurs die binnen een seconde van hun voorganger liggen zo’n vierhonderd meter na bocht 13 de achtervleugel openzetten.
Aan einde van dit rechte stuk ligt ook de hoogst gemeten topsnelheid, zo’n 330 kilometer per uur. Vrijwel de enige plek om in te halen op dit verder bochtige en snelle circuit.Het tweede meetpunt ligt vlak voor bocht 16, bij het opkomen van start-finish. De DRS-zone begint een kleine honderd meter na diezelfde bocht en strekt zich vervolgens over het restant van het rechte stuk uit. Over snelheid gesproken, het baanrecord stamt nog uit het inaugurele jaar 2004 en is in handen van Michael Schumacher. In zijn Ferrari zette hij een tijd van 1:32.138 die er mogelijk dit jaar aan gaat.
Podium
Max Verstappen werd in zijn eerste Grand Prix van China zeventiende en wist een jaar later als achtste te finishen, dat was in beide gevallen met de Toro Rosso. Verstappen zal echter met name aan de laatste editie van de Chinese Grand Prix goede herinneringen bewaren. Vanaf een zestiende startplek lag hij al na één ronde zevende in de RB13. Vervolgens wist hij op het podium te belanden met een fabelachtige derde plek achter de Mercedes van winnaar Hamilton en de Ferrari van Vettel. Wanneer de Red Bull-coureur zich zaterdag beter weet te kwalificeren dan vorig jaar, en geen gridstraf oploopt zal het boeiend zijn om te zien wat er in Shanghai in het verschiet ligt.
Lees hier alle tijden van vrije trainingen, kwalificatie en race.