Zondag om 15.10 uur doven de rode lichten voor de 69ste Grand Prix van Italië. Na 53 rondjes over de 5,793 kilometer lange piste zullen we weten wie de winnaar is. De tifosi hopen maar op één ding, en dat is dat de winnaar een Ferrari bestuurt.
Voor de meest hartstochtelijke fans van de Formule 1 maakt het dus niet uit of het nu Sebastian Vettel is die dit weekeinde zijn zesde overwinning van het seizoen zou kunnen pakken. Of Kimi Raikkonen -de laatste kampioen van Ferrari- die daarmee een einde zou maken aan een reeks van 107 races zonder zege.
Thuisrace
De laatste overwinning van het steigerende paard op Monza stamt namelijk uit 2010 en dat is nu eenmaal veel te lang geleden voor het legendarische team tijdens haar thuisrace. Overigens zou het voor Raikkonen een unicum zijn om op Monza te winnen. Mocht hij op het podium komen dan zal dat zijn honderdste podiumfinish zijn.
Dit evenement staat sinds de start van de Formule 1 onafgebroken op de racekalender en is maar liefst 67 keer op Monza verreden, met recht een ‘old school’-circuit dus dat druipt van de historie. Alleen in 1980 werd uitgeweken naar Imola. De renstal uit Maranello zegevierde op Monza maar liefst 18 keer, meer dan welk team ook. McLaren won hier namelijk 10 keer, Williams en aartsrivaal Mercedes beiden 6 keer.
Renault en Red Bull wonnen hier elk tweemaal en van de huidige teams was het Toro Rosso die hier éénmaal won, in 2008 welteverstaan. Namens het eveneens Italiaanse team zat toen Vettel achter het stuur.
Stel dat de Duitser zondag wint dan zou hij de tweede rijder zijn sinds de Brit Stirling Moss, die op Monza namens drie verschillende teams heeft gewonnen. Met Toro Rosso, Red Bull (2011, 2013) en in dat geval dus Ferrari. Moss won met Maserati, Vanwall en Cooper.
Michael Schumacher
Van alle coureurs is Michael Schumacher op Monza nog altijd het meest succesvol. De Ferrari-legende reed vijf overwinningen bijeen, allen in een Ferrari. Lewis Hamilton zit hem op de hielen met vier overwinningen uit de laatste zes edities en kan de Duitser zondag dus evenaren. Vettel staat momenteel op drie overwinningen en Fernando Alonso op twee. Van de huidige in de Formule 1 actieve coureurs won verder niemand ooit op Monza dan deze drie heren.
Van de vaste coureurs is er geen van Italiaanse afkomst, in dat opzicht is voor geen van de rijders sprake van een thuisrace. De enige Italiaan op de grid is reserverijder Antonio Giovinazzi die naar alle waarschijnlijkheid tijdens één van de vrije trainingen in actie zal mogen komen.
Variante del Rettifilo
Met name de eerste bocht op Monza, ofwel de Variante del Rettifilo, is hier een heikel punt. Op internet barst het van de compilaties over de startcrashes in de beroemde eerste chicane van de hogesnelheidstempel. De coureurs komen hier na de start keihard aanrijden en dat loopt maar zelden goed af voor iedereen.
Pole position lijkt hier met name de laatste twee decennia dan ook een garantie om voor de racewinst te kunnen gaan, aangezien de winnaar de laatste twintig races maar liefst 15 keer van pole kwam. Hamilton veroverde vorig jaar poleposition in een tijd van 1:35.554. Hij stond daarmee voor de vierde keer op rij vooraan.
Het koninklijke Monza telt overigens twee DRS-zones, waarvan die tussen Lesmo 1 en de Ascari-chicane verlengd zal worden, zo maakte de FIA onlangs bekend. Het circuit, dat verweven is met de oude kombaan uit vervlogen tijden, staat hoe dan ook garant voor snelle rondetijden. Het baanrecord is sinds vorig jaar in handen van Daniel Ricciardo, die met de Red Bull RB13 een 1:23,361 klokte.
La Pista Magica
We zouden het bijna vergeten, maar ook voor de Italiaanse bandenfabrikant Pirelli is Monza een thuisrace. De teams krijgen voor de Grand Prix van Italië de beschikking over mediums, softs en supersofts. Dezelfde compounds dus als tijdens de Grand Prix van België. Of we zondag ook hetzelfde podium zullen zien? Op 'La Pista Magica' weet je het maar nooit.
Alle tijden van vrije trainingen, kwalificatie en race lees je hier.