Radicaal plan Max Mosley voor de Formule 1

images_Formule1_2015_nieuws-maart_Max_Mosley

Voormalig FIA-voorzitter Max Mosley heeft een plan gelanceerd, dat moet leiden tot lagere kosten voor de Formule 1-teams. Zijn idee komt voort uit de - volgens hem - onhoudbare financiële situatie waarin een aantal teams nu verkeert.

Regelmatig laat de Mosley, FIA-voorzitter van 1993 tot 2009, zijn mening horen over de huidige Formule 1. Hij vindt dat het niet eerlijk is geregeld met de grote teams die elkaar meer geld toebedelen en de kleine teams die problemen hebben. Volgens Mosley zitten er nu minimaal vier in financieel zwaar weer.

Twee reglementen: duur en goedkoop

Zijn voorstel is eenvoudig, maar radicaal anders dan de huidige situatie. Hij wil een tweede reglement introduceren, waarin een team technisch veel meer vrijheden krijgt met de voorwaarde dat ze hun jaarbudget onder bijv. 100 miljoen euro houden. Anders gezegd: De rijke teams kunnen doorgaan zoals ze nu werken, maar dan ook binnen de huidige regels. Teams met minder geld kunnen door hun technische vrijheden even snel worden als de dure teams, zodat er weer meer competitie ontstaat.

De grote teams zullen hier in beginsel tegen zijn, maar het antwoord van Mosley is dan: 'Verlaag je budet naar 100 miljoen en je bent ook vrij om de auto te ontwikkelen, die volgens jou het snelste is'. Op die manier wordt iedereen 'gedwongen' de kosten te verlagen, waarmee de sport op termijn meer kans heeft om te overleven.

Strategy Group niet eerlijk

Een andere doorn in het oog van Mosley is de Strategy Group, waarnaar de EU mogelijk onderzoek gaat doen. Vijf topteams (en een per seizoen wisselend zesde team) maken daarin afspraken met de FIA en de FOM (Ecclestone), onder andere over de verdeling van het prijzengeld. De grote teams krijgen, los van hun prestaties op de baan, veel meer van de opbrengsten, waardoor het volgens Mosley geen eerlijk speelveld meer is.

In onderstaande video legt Max Mosley zijn ideeën uit aan Eddie Jordan bij de BBC:

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden