Renault Sport: Problemen niet opgelost voor Monaco

14 apr 2015
images_Formule1_2015_nieuws-april_Renault_F1_engine

Zekerheid is altijd fijn en Renault Sport geeft die nu: tot aan de Grand Prix van Monaco op 24 mei is er geen structurele oplossing voor de huidige problemen met zijn Formule 1-motor. De problemen die onder meer Max Verstappen in China had, kunnen ook de komende twee races weer opspelen.

Gebrekkige zuigers

Eerlijkheid kun je de Franse motorenbouwer niet ontzeggen. Haar baas Cyril Abiteboul ligt onder vuur wegens de slechte betrouwbaarheid van de motoren die in de auto's van Red Bull Racing en Toro Rosso liggen. Hij vertelde aan het Franse Canal+ dat het probleem inmiddels duidelijk is. De zuigers in de motoren zijn volgens hem niet goed en moeten opnieuw ontworpen en gefabriceerd worden. Het kost zes weken om dat te realiseren. En in die zes weken is er een Grand Prix in Bahrein (zondag aanstaande) en Barcelona (10 mei).

Verbruik van tokens

Iedere motorenbouwer is beperkt tot het aantal en soort updates dat men tijdens het seizoen aan de motoren mag doen. Dit wordt geadministreerd aan de hand van zogenaamde 'tokens' die men mag verbruiken. Renault werd in China al bevraagd of het tot nu niet te weinig tokens had verbruikt ten opzichte van de concurrentie. Anders gevraagd: ontwikkelt Renault niet te traag? Abiteboul zei daar het volgende op: "Misschien hadden wij beter gebruik kunnen maken van de tokens. Als ze verstandig worden gebruikt zijn er meer dan genoeg tokens om de problemen op te lossen en misschien zelfs Mercedes bij te halen. Maar er zijn ook beperkende factoren, want als je de betrouwbaarheid niet hebt, dan kun je niet aan de prestaties werken. Wij hebben een plan hoe we met de tokens om moeten gaan. Motortechnologie is niet iets dat je in de nacht na een race even kan rechtzetten. Wat je leert op zondag neem je mee in de ontwikkelingstrategie. Er is een plan om de resterende tokens dit jaar zo snel mogelijk te gebruiken, maar we moeten niet gaan overhaasten met iets dat achteraf niet het meest efficiënte blijkt."

Samengeknepen billen

Kortom: het is de komende twee races met samengeknepen billen rijden voor Max Verstappen en zijn collega's bij Toro Rosso en Red Bull Racing. Het vermogen was volgens Renault voorafgaand aan de afgelopen race iets opgeschroefd, wat inderdaad tot meer snelheid leidde. De betrouwbaarheid lijkt echter onvoldoende om dat vermogen ook aan te kunnen. Bijkomend probleem is dat beide teams al vroeg in het seizoen het maximum van vier motoren per jaar hebben verbruikt. Dat zal leiden tot terugzetting op de startgrid of starten vanuit de pitstraat bij het wijzigen of wisselen van de motoren na die vierde. De teams zijn nog in gesprek over het ophogen van dat aantal naar vijf.

14 apr 2015

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen