Ricciardo wint Monaco ondanks haperende Red Bull, Max naar P9

AP-1VSGF4D9W2111_news

Daniel Ricciardo heeft de 76ste Grand Prix van Monaco op zijn naam geschreven. De van poleposition gestarte Australiër gaf de leiding de hele race niet meer uit handen. Dit ondanks een probleem qua vermogen met zijn Red Bull. Sebastian Vettel zat hem dicht op de hielen, maar bleef steken op de tweede positie. Lewis Hamilton completeerde de top drie en de als laatste gestarte Max Verstappen kwam binnen op een nette P9.

Na het doven van de lichten stoof het hele veld op St. Devote af, de eerste bocht van het krappe stratencircuit. Ricciardo wist iedereen achter zich te houden en benutte zo maximaal het voordeel van zijn poleposition. Teamgenoot Max Verstappen had vanaf de laatste positie op de grid een prima start en wist direct Kevin Magnussen en Romain Grosjean te verschalken.

Het hele veld kwam de eerste ronden ongeschonden door tot in de tiende ronde Lance Stroll over het circuit hobbelde. De Canadees toucheerde zijn voorganger en reed hierdoor zijn voorband lek. Stalgenoot Sergey Sirotkin had daarvoor de pitstraat al bezocht voor een stop-and-go-penalty. Het team was op de startopstelling te laat met het opschroeven van de banden en werd hiervoor bestraft.

Binnen zeven ronden meldde Lewis Hamilton over de boordradio dat zijn banden begonnen te slijten. In ronde 12 wisselde hij dan ook als eerste van de hypersoft naar de ultrasoft. Een paar ronden later volgde de rest van de kop van het veld, maar iedereen kon zijn positie behouden. Alleen Valtteri Bottas wisselde naar de softband.

Problemen Ricciardo
In de 28e ronde sloeg de pechduivel toe bij Ricciardo. "I’m losing power", riep hij over de boordradio en Vettel kwam zienderogen dichterbij. Het team vertelde hem over de boordradio dat ze de oorzaak zagen, maar dit niet konden oplossen. Wel adviseerden ze hem wat soepeler te rijden met de wagen en op tijd te schakelen. Op elk ander circuit zou hij de leiding kwijt zijn geraakt, maar het nauwe stratencircuit was in zijn voordeel.

Verstappen en Nico Hülkenberg, beiden gestart op de ultrasoft, reden het langst door tot aan hun eerste pitstop. Verstappen was inmiddels opgeklommen naar de 9e positie toen hij in ronde 48 wisselde naar de hypersoft. Hij viel hierdoor slechts twee plaatsen terug naar P11. Hülkenberg volgde enkele ronden later hetzelfde plan en kwam nipt voor de Nederlander weer de baan op. Niet veel later reden ze dicht achter Carlos Sainz. De Spanjaard kreeg een teamorder om Hülkenberg voorbij te laten. Na het uitvoeren van deze opdracht sloot hij de deur weer dicht voor Verstappen waardoor de Duitser bij het duo weg kon rijden. Verstappen drong steeds meer aan bij de Spanjaard. Na een eerste mislukte aanval na het uitkomen van de tunnel, lukte het in zijn tweede poging wel.

Fernando Alonso reed een strakke wedstrijd, maar moest als eerste rijder opgeven. Vanaf de zevende positie gaf de McLaren de geest op het rechte stuk bij start-finish. Ondertussen begon Ricciardo naast de hete adem van Vettel ook die van Hamilton in zijn nek te voelen. De Brit begon aansluiting te krijgen bij de leiders van het veld.

Charles Leclerc klapte met nog vijf ronden te gaan achterop de wagen van Brandon Hartley. De Monegask had een probleem met zijn remmen, kon bij het uitkomen van de tunnel Hartley niet meer ontwijken en schreef zijn wagen af. De Virtual Safety Car werd kortstondig ingeschakeld om de brokstukken op te ruimen.

Dit had geen effect op de leiding van het veld. Ricciardo gaf de 250e Grand Prix van Red Bull glans door na 78 ronden als winnaar over de streep te rijden. Vettel en Hamilton mochten naast hem plaatsnemen op het bordes.

vt3-monaco-700x394
(c) Formula1.com

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden