Robin Frijns, Formule E-coureur bij Envision Virgin Racing, doet nog volop mee voor de titel en wil niets liever dan de Formule E-kampioen van 2021 worden. In een gesprek met Grand Prix Radio blikt Frijns terug op de verreden races. Daarnaast blikt hij vooruit op alles wat dit seizoen nog gaat komen.
Voor de aanvang van het Formule E-seizoen had Grand Prix Radio ook al een gesprek met Frijns. Daarin vertelde hij dat Envision Virgin Racing niet de snelste auto heeft. Toch stond de Nederlander voor het weekend in New York op een nette tweede plaats in het kampioenschap. Frijns blijft echter bij zijn uitspraak. "Ik neem nog steeds niet terug wat ik gezegd heb. We hebben wel een goede auto, maar sowieso niet de snelste," vertelt Frijns. De Formule E-coureur heeft daar nog geen duidelijke verklaring voor. "Het zit bij mij wel een beetje mee, maar soms zit het ook weer tegen."
Momenteel staat Envision bovenaan in het constructeurskampioenschap, maar Frijns vindt dat de concurrenten een snellere auto hebben. "Vooral Mercedes heeft een goede auto. Ook DS TECHEETAH is, net als voorgaande jaren, heel snel. Jaguar heeft het dit seizoen ook goed voor elkaar, maar de topteams laten vaak wat punten liggen", vertelt Frijns. Hij geeft daarbij als voorbeeld Nyck de Vries, die veel punten heeft laten liggen in Monaco, terwijl Frijns zelf daar flink scoorde. "Maar als je het weer omdraait, heb ik punten laten liggen in Puebla, we hadden daar gewoon zesde of zevende moeten worden." Frijns geeft aan dat het typisch Formule E is. "Het is niet zoals Formule 1 waar drie mensen vooraan rijden, hier kan iedereen de wedstrijd winnen."
Only 1⃣1⃣ points separate the top 5 drivers in the Championship after the ABB #NYCEPrix double-header
Who do you have your eyes on for the next race? 👀 pic.twitter.com/elsZhy8HEl
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) July 12, 2021
Terugblik
Riyadh double-header - van drama naar podium
Het Formule E-seizoen werd geopend met een double-header in Riyadh. Tijdens de eerste race crashte Frijns in de vrije training waardoor hij de kwalificatie niet haalde, uiteindelijk won Nyck de Vries die race. Zelf was Frijns niet tevreden over de eerste race. "Het was echt een drama. Wij hebben als klantenteam niet de testdagen die Audi of Mercedes heeft als fabrieksteam. Wij gaan nu naar circuits toe waar we eigenlijk niet genoeg voor hebben getest", vertelt Frijns. Ook in Riyadh leverde dit problemen op. Het Envision-team had daar namelijk slechts twee dagen getest, waardoor het niet goed wist waar het aan toe was. "De eerste wedstrijd was voor ons echt een leerwedstrijd. We waren absoluut niet snel, we waren eerlijk gezegd gewoon langzaam."
De tweede race in Riyadh verliep beter voor Frijns. De Nederlander wist pole position te pakken en finishte uiteindelijk als tweede. Frijns kijkt met een positief gevoel terug op die race. "We hebben alles omgegooid. Ik had geen zin om nog zo'n race te rijden als de dag ervoor. We hebben lange discussies gehad met het team en hebben veel aangepast. Het was uiteindelijk een totaal andere auto en het was meteen raak", vertelt Frijns die aangeeft dat het team van Envision een hit-or-miss heeft. Of de auto is snel of de auto is langzaam.
Rome double-header - "Zat meer in"
Na de double-header in Riyadh stond de double-header in Rome op het programma. Frijns finishte de eerste race als vierde na een crash van Stoffel Vandoorne en Nyck de Vries. De tweede race was beduidend minder, Frijns werd laatste van de gefinishte auto's. Toch kijkt de Formule E-coureur positief terug op het weekend in Rome. "Rome was niet slecht. Ik had vooral een goede auto in de regen. Er was één keer een kwalificatie in de regen en toen ging ik ook echt wel hard", vertelt Frijns, die uiteindelijk zijn kwalificatie niet goed kom afmaken door een crash. "We hadden ongelukkige momenten in beide races. We vertrokken door de regen twee keer achter de safety car. Daardoor verbruikte ik veel energie die ik door de race heen terug moest zien te winnen. Dan word je uiteindelijk vierde, wat niet slecht was, maar er zat meer in."
Crashes in de Formule E - "Hoort bij de racerij"
Dit seizoen zijn er aantal flinke crashes geweest in de Formule E. Zo 'vloog' Alex Lynn letterlijk door de lucht, maar ook Edoardo Mortara beleefde een enorme crash. Zijn aandrijflijn bleef vastzitten en hij schoot vol gas de muur in. Stoffel Vandoorne en Nyck de Vries hadden ook een harde klapper. In Rome week Vandoorne uit voor een langzaam rijdende auto, hij spinde en De Vries klapte vol op Vandoorne. Frijns reageert op de crashes. "Ja, het is en blijft een software-oorlog. We proberen alles eruit te halen wat erin zit. Maar die crashes horen erbij. Die crash met Vandoorne gebeurde vlak voor mij. Ik zag het gebeuren, maar het hoort bij de racerij."
De Formule E heeft beelden vrijgegeven van de huiveringwekkende crash van Alex Lynn. Hij is gelukkig oké. #FE #DiriyahEPrix pic.twitter.com/6IVloSNxcx
— Motorsport.com NL (@MotorsportcomNL) February 28, 2021
Valencia double-header - "Daar ging sowieso wat mis"
Na Rome stond Valencia op het programma. In tegenstelling tot alle andere circuits in de Formule E is Valencia een regulier circuit. Tijdens race één vond er een heus energiespektakel plaats. Maar liefst vijftien van de vierentwintig coureurs haalde de eindstreep niet door het plots langer moeten rijden tijdens de race. Bij een safety car in de Formule E wordt er energie weggehaald uit de auto's om het sparen van energie te beperken. In Valencia was er vlak voor het einde een safety car, waardoor de coureurs in plaats van één ronde nog twee ronden moesten rijden. Veel teams hadden dit niet door en finishten de race niet. Nyck de Vries won uiteindelijk deze race. Frijns werd zesde met de snelste ronde.
Robin Frijns is niet blij met de gang van zaken in Valencia. "Nou daar ging sowieso iets mis. Dat ging wel een beetje te ver. Tuurlijk gaat Formule E over energieverbruik en sparen maar daar ging echt iets mis", vertelt Frijns. Hij legt uit dat de safety car-regel over het weghalen van energie goed is, maar dat de wedstrijdleiding zich had verkeken op het aantal verreden ronden.
Kwalificatieformat - "Dubbel gevoel"
De Formule E heeft een ander kwalificatieformat dan de Formule 1. De coureurs worden opgedeeld in vier groepen op basis van de stand in het kampioenschap. Vervolgens zetten de coureurs in hun eigen groep een tijd neer voor de kwalificatie. Groep één, de nummers één tot en met zes in het kampioenschap, zijn vaak in het nadeel. Die groep rijdt op de meest stoffige baan en heeft vaak geen echte kans. Doordat Frijns hoog in het kampioenschap staat, moet hij vaak kwalificeren in de eerste groep. Zelf heeft hij een dubbel gevoel bij het format. "Het is hoe je het bekijkt. Als je in groep drie zit, ben je blij met het format, maar als je vecht voor het kampioenschap is het niet echt eerlijk. Je gaat naar circuits toe waarvan je van tevoren weet dat je er geen kans maakt."
Monaco - "Ik heb er van genoten"
Dit jaar werd ervoor het eerst gereden op het Formule 1-circuit van Monaco. In voorgaande jaren werd er nog op een alternatief circuit gereden. Frijns werd tweede na een fantastische race met veel inhaalacties. De Nederlander heeft van de race genoten, maar hoopte toch op net iets meer. "Het is een beetje jammer dat ik die wedstrijd niet gewonnen heb, ik dacht halverwege de race nog: die heb ik in mijn zak. De coureurs achter me waren aan het vechten, maar António Félix da Costa kwam daar eigenlijk beter uit dan verwacht. Wat mij echt genekt heeft die wedstrijd is de Fanboost van António", vertelt Frijns. Elke race krijgen er vijf coureurs de zogeheten Fanboost. De fans en kijkers kunnen stemmen en de top-5 ontvangt voor vijf seconden net iets meer vermogen. In Monaco was het dus onder andere Da Costa die de Fanboost ontving waardoor hij net iets meer vermogen had om Frijns in te halen.
Vooruitblik
Formule E-kampioen?
Frijns staat momenteel op een gedeelde tweede plaats in het kampioenschap met slechts vier punten achterstand op de nummer één. Er zijn nog vier races te gaan dit seizoen en dus is Frijns in volle strijd om het kampioenschap. "Ik kijk altijd naar het grotere plaatje. Een wedstrijd winnen is leuk maar volledig risico lopen voor de winst is het niet waard. Punten blijven scoren is belangrijk in de Formule E, je hebt niet elk weekend kans op punten namelijk."
Dan de grote vraag aan Robin Frijns: Ga je het kampioenschap winnen? "Daarvoor ben ik hier, ik ga niet naar huis in september met een P2 in mijn hoofd!"
Volgend seizoen
De Nederlander is momenteel coureur bij Audi, maar zijn toekomst is nog niet zeker. Wel wil hij graag nog een seizoen Formule E rijden. "We moeten kijken hoe of wat. Maar om nu te zeggen hoe mijn toekomst er volgend jaar uitziet is nog een beetje vroeg", aldus Robin Frijns.
Op 24 juli komt Robin Frijns weer in actie. Dan rijdt de Formule E een double-header in Londen. Houdt Grand Prix Radio in de gaten voor meer updates over de Formule E, Nyck de Vries en Robin Frijns!
Lees ook: F1 aan Tafel: “Sprintrace interessant experiment”
Lees ook: Robin Frijns: “Punten pakken belangrijkste in New York”