McLaren lijkt zijn tijd in de Formule E te beëindigen om zich te richten op een ambitieus Hypercar-project binnen het World Endurance Championship (WEC), zo meldt F1-journalist Joe Saward in zijn Business of Motorsport-nieuwsbrief.
De Britse renstal nam in seizoen negen de plaats in van het voormalige Mercedes Formule E-team, maar kende sindsdien beperkte successen. De enige overwinning kwam vorig jaar in Brazilië via veteraan Sam Bird. Ondanks sponsoring van het Saoedische NEOM bleef sportief succes uit.
Onduidelijk
Volgens Saward zal McLaren zijn middelen herverdelen richting het Hypercar-programma, dat gepland staat voor 2027. Het is nog onduidelijk of McLaren volledig uit de Formule E verdwijnt of dat het team onder een nieuwe naam verdergaat. Er gaan geruchten over een mogelijke samenwerking met Hyundai, terwijl ook Stellantis, het moederbedrijf achter DS Penske en Maserati MSG Racing, in beeld zou zijn als koper. Beide Stellantis-teams kampen momenteel met een onzekere toekomst.
Foto: NEOM McLaren FE
Gevolgen
Een vertrek van McLaren kan gevolgen hebben voor talent Taylor Barnard, die dit seizoen al indruk maakte als jongste puntenpakker, podiumklimmer en pole-sitter in de Formule E. Zijn toekomst in de elektrische klasse hangt mogelijk aan een zijden draadje.
Opmerkelijk
Opvallend is dat voormalig Jaguar-teamchef James Barclay naar verluidt de leiding krijgt over McLarens Hypercar-divisie. Hij verlaat Jaguar en zijn functie als Managing Director of Motorsport bij JLR, en zal bij McLaren rapporteren aan Ian James, de huidige motorsportdirecteur. Sam Bird gaf tijdens de E-Prix van Miami al aan interesse te hebben in het Hypercar-project: “Om daar McLarens eerste overwinning te behalen, net zoals ik in andere categorieën deed, zou geweldig zijn.”
Lees ook: Jack Doohan dankbaar voor Alpine’s steun in roerig debuutseizoen
Lees ook: Double- en triple-headers steeds vaker vast onderdeel van de F1-kalender
Lees ook: Christian Horner: ''Laten we op de positieve dingen focussen''