Na ruim een kwart eeuw maakt McLaren zich op voor een comeback in de koningsklasse van het langeafstandsracen. In 2027 keert het merk terug in de Hypercar-categorie van het World Endurance Championship.
''We zijn terug''. Met die korte maar veelzeggende boodschap maakte McLaren-topman Zak Brown de terugkeer van het Britse merk in de top van het endurance-racen officieel. In 2027 zal McLaren deelnemen aan de Hypercar-klasse van het WEC, waarmee het team zich opnieuw wil mengen in de strijd om de algemene overwinning tijdens onder meer de 24 uur van Le Mans. Momenteel is McLaren al vertegenwoordigd in de LMGT3-klasse, waar United Autosports, deels eigendom van Brown zelf, rijdt met de 720S LMGT3 Evo. McLaren kiest niet voor een eigen hypercar-ontwerp, maar ontwikkelt een LMDh-bolide op basis van een chassis van Dallara.
Zak Brown hintte eerder al op de aankondiging. Le Mans is volgens hem een absolute prioriteit voor het merk. Hij liet zelfs weten de Canadese Grand Prix dit jaar te laten schieten om aanwezig te kunnen zijn bij de 24 uur van Le Mans, waar McLaren dit jaar ook prominent aanwezig is met een expositie in het museum gewijd aan de legendarische F1 GTR. Die F1 GTR bezorgde McLaren in 1995 zijn grootste triomf in het langeafstandsracen. Met JJ Lehto, Yannick Dalmas en Masanori Sekiya achter het stuur werd de auto de verrassende winnaar van de 24 uur van Le Mans. McLaren bleef tot 1998 actief in de race, maar verdween daarna voor lange tijd van het Le Mans-podium.
Excited that McLaren Racing will return to one of the world’s most challenging global racing series, the @FIAWEC from 2027 onwards.
— Zak Brown (@ZBrownCEO) April 10, 2025
Le Mans 1995 is where we secured a legendary win at the first attempt, and I can’t wait for the team to make history once again.
We’re back!… pic.twitter.com/4ehmsvlDbu
Inmiddels is het deelnemersveld in de Hypercar-klasse indrukwekkender dan ooit. Ferrari, Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac, BMW, Alpine en Aston Martin zijn al actief. Genesis, het luxemerk van Hyundai, voegt zich in 2026 bij het veld, terwijl Ford en McLaren in 2027 hun intrede maken. Als alle merken actief blijven, komt het aantal fabrikanten dat jaar op elf uit, een zeldzaam rijk veld in het moderne endurance-tijdperk.
Lees ook: Isack Hadjar: "Ik ben klaar om in een Red Bull te rijden"
Lees ook: Tsunoda aast op eerste punten met Red Bull in Bahrein: "Weet dat ik het kan laten zien"
Lees ook: Waarom Verstappen een lastige race verwacht in Bahrein