McLaren-teambaas Andreas Seidl vindt niet dat de reglementen omtrent motorenstraffen gewijzigd moeten worden. Recent is veel discussie ontstaan, nadat onder meer beide Red Bull-coureurs door aanvaringen met anderen een motor moesten afschrijven. "Wat ons betreft zijn we blij met de regelgeving. Het hoort bij het spelletje. Het is gewoon pure pech", stelt Seidl in gesprek met Motorsport.com.
Volgens de teambaas is het vaak moeilijk om te bepalen welke schade aan de bolide door de crash komt en welke niet. Daarnaast meent Seidl dat crashes bij de Formule 1 horen. Hij vindt dan ook niet dat teams die schade oplopen door een crash, die veroorzaakt is door een ander, ongestraft elementen aan hun auto mogen wisselen. Seidl reageert hiermee op een uitspraak die Max Verstappen deed in Spa. De Nederlander stelde namelijk dat hij vindt dat een coureur ongestraft een motor(onderdeel) moet kunnen wisselen als de schade aantoonbaar veroorzaakt werd door een ander.
Benadeling coureurs Red Bull
Max Verstappen en Sergio Pérez moesten allebei noodgedwongen wisselen naar een derde motor, nadat hun motoren onherstelbaar beschadigd raakten bij crashes veroorzaakt door anderen. De kans dat beide coureurs een vierde motor nodig hebben dit seizoen is zeer groot. Nog een motorwissel zal de Red Bull-rijders een gridstraf opleveren. Volgens de renstal worden haar coureurs hierdoor benadeeld.
Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft al eerder zijn mening gegeven over de kwestie. De Italiaan stelde voor om de concurrent te laten betalen voor de veroorzaakte schade. De kosten lopen namelijk hard op en dat is zeer ongunstig in combinatie met de budget cap. In het geval van de crash in Hongarije, waarbij de motor van Pérez beschadigd raakte, zou het betekenen dat Mercedes de schade moet vergoeden. De crash werd namelijk veroorzaakt door Mercedes-coureur Valtteri Bottas.
"Hoort bij het spelletje"
Ook deze oplossing kan Seidl niet tevreden stemmen. Hij stelt dat er al lange discussies zijn geweest voor het budgetplafond definitief ingevoerd werd. "Geen van de personen (die zich nu uitspreken red.) heeft gezegd dat het een non-crash budgetplafond zou zijn. Het hoort gewoonweg bij het spelletje. We moeten voorafgaand aan het seizoen een bedrag reserveren voor crashes en betrouwbaarheidsproblemen. Dat moet je gedurende het seizoen zien te managen."
Lees ook: Grand Prix Radio LIVE: klik hier voor stream
Lees ook: Mick Schumacher eert vader met speciaal helmdesign
Lees ook: Tijdschema Grand Prix van België