De Grand Prix van Hongarije staat aankomend weekend op het programma. Max Verstappen hoopt op de Hungaroring, met nieuwe updates op de RB20, zijn achtste overwinning van 2024 en zijn derde uit zijn F1-carrière in Boedapest te bemachtigen. Max is echter niet de enige Verstappen die op de Hungaroring succes heeft gekend, want ook zijn vader, Jos, stond hier ooit op het podium. Grand Prix Radio neemt je mee terug naar het F1-seizoen 1994.
Nadat Jos Verstappen in 1993 de Marlboro Masters en het Duits Formule 3-kampioenschap had gewonnen, en indruk maakte tijdens een test in een F1-auto van het Footwork Arrows team, werd de man uit Montfort in 1994 aangenomen door het team van Benetton als test- en reservecoureur. Hij werd meteen in het diepe gegooid, doordat vaste coureur JJ Lehto een nekwervel brak tijdens een testsessie en de eerste twee races moest missen. Verstappen was zijn vervanger, maar zijn debuut ging niet bepaald volgens plan: op Interlagos crasht hij hard met Eddie Ervine, Eric Barnard en Martin Brundle. En ook tijdens de tweede race in Japan viel de Nederlander na een spin uit.
Voor de derde race van het seizoen, in Imola, was JJ Lehto weer fit, maar de Fin presteerde niet goed. Hij werd daarom door teambaas Flavio Briatore vervangen door Jos, die zodoende werd gepromoveerd tot de vaste teamgenoot van Michael Schumacher. Maar de Montforter was erg onervaren en kwam in Frankrijk (DNF door een spin) en Silverstone (P8) nog niet goed uit de verf.
Pitbrand Hockenheim
In Hockenheim, op 31 juli 1994, hoopte Verstappen op een betere klassering, en die leek er ook in te zitten, want tijdens de start van de race waren er al tien coureurs uitgevallen. De race was veertien ronden onderweg toen Verstappen in zijn Benetton de pitstraat in reed voor zijn eerste stop. Terwijl de monteurs de banden wisselen, steekt de tankman de brandstofslang in de auto. Het lijkt een normale stop, tot de benzine in het rond spuit. Verstappen, destijds 22 jaar oud, wapperde met zijn hand toen hij de benzinelucht rook, en een fractie van een seconde later stond de auto, de monteurs en Verstappen zelf in lichterlaaie. Een vuurbal schoot boven het dak van het pitgebouw uit. Fans op de hoofdtribune schreeuwden van schrik. Maar de monteurs reageerden alert en blusten het vuur snel. Jos had tweede- en derdegraads brandwonden op zijn neus en boven zijn oog, maar stapte verder ongedeerd uit. Zijn race zat er alleen wel op.
Foto: Motorsport Images
Podium!
In Hongarije hoopte de Nederlander revanche te kunnen nemen, maar het weekend op de Hungaroring begon erg slecht voor de man uit Montfort. Tijdens de kwalificatie eindigt hij als twaalfde, terwijl teamgenoot Schumacher zijn Benetton-Ford op P1 kwalificeert. Maar tijdens de race geeft Verstappen zijn debuutjaar een positieve wending.
De start van de race was hectisch: Eddie Irvine (P5) en zijn teamgenoot bij Jordan Ruben Barrichello (P6) raakten elkaar en reden op Katayama (P7) in, waardoor Jos al drie concurrenten voor zijn neus zag wegvallen. De top negen zag er daardoor als volgt uit: Michael Schumacher, Damon Hill, David Coulthard, Gerhard Berger, Martin Brundle, Olivier Panis, Jean Alesi, Heinz-Harald Frentzen en Jos Verstappen.
Net voor de eerste stops, rond rondje nummer vijftien, was er al het één en ander veranderd. Schumacher reed nog altijd aan kop en lag tien seconden voor Hill, die dan weer vijftien seconden voor Coulthard reed. Daarachter reden Berger en Brundle. Panis was intussen al ingehaald door Alesi, en zag ook Frentzen en Verstappen aan zich voorbij gaan nadat hij gespind was.
Schumacher wilde de achterblijvers ontlopen en besloot voor een drie-stop-strategie te gaan. Hij ging daarom al vroeg naar de pits. Hill deed een twee-stop-strategie, maar kwam toen alle pitstops uitgevoerd waren ver achter Schumacher terecht door het verkeer waarin hij vastzat. De Duitser lag zodoende een kleine vijftig seconden voor op zijn Britse titelrivaal. Coulthard reed nog altijd derde, Brundle vierde, Alesi vijfde en Verstappen was opgeklommen naar de zesde plaats. Frentzen was namelijk in rondje 39 uitgevallen door een versnellingsbakprobleem en Berger was na de stops teruggevallen naar de zevende positie.
Foto: Sutton Images
Hierdoor lag Verstappen op koers voor zijn eerste puntenfinish in de koningsklasse van de autosport, maar het werd allemaal nog veel mooier. Alesi moest namelijk in rondje 58 van de in totaal 77 ronden opgeven met motorproblemen, maar hierdoor kwam er olie op de baan terecht waardoor Coulthard een ronde later in de snelle middensector een stevige crash maakte. Brundle en Verstappen streden daardoor voor het laatste podiumplekje achter Schumacher en Hill.
Maar inmiddels had Schumacher iedereen, behalve Hill en Brundle, op een rondje gezet, óók Verstappen. Zijn voorsprong op Hill was echter dermate riant, dat de teamleiding van Benetton vroeg om het gas iets minder ver in te trappen, zodat Jos Verstappen erlangs kon. Dat de teamleiding dit wilde, had met twee redenen te maken. In de eerste plaats, omdat de Nederlander de snelste man op de baan was. Hij was namelijk de enige coureur die 1:23'ers noteerde, en op deze manier kostte het minder tijd om Schumacher in te halen. Daarnaast duurde de race 77 ronden, en wanneer Verstappen op een rondje achterstand bleef staan, zou hij na 76 ronden afgevlagd worden, terwijl zijn concurrent voor P3 nog niet was gelapt en dus wel de gehele raceafstand mocht afleggen. Mocht de Brit in zijn McLaren-Peugeot in ronde 77 problemen krijgen met zijn auto, had Jos geen kans meer om hem in te halen. Zijn achterstand op Brundle was groot, maar er waren wel gekkere dingen gebeurd.
Dat bleek uiteindelijk een gouden greep. Verstappen naderde Brundle rap, maar zou een aantal rondjes tekortkomen om hem in te kunnen halen. Terwijl de camera’s gericht waren op hoe Schumacher en Hill de finish passeerden, gebeurde elders op de baan het ondenkbare: bij het ingaan van de laatste ronde kreeg Brundle te maken met motorproblemen en hij moest zijn bolide langs de baan parkeren.
De regie heeft het volledig gemist en Olav Mol, en met hem heel Veronica-kijkend Nederland, dacht dat Verstappen een vierde plek had behaald. Toen verscheen de uitslag in beeld en werd er weergegeven dat Verstappen als derde was gefinisht. Pas toen de camera’s de stilgevallen McLaren-Peugeot van Brundle gevonden hadden, werd het pas echt duidelijk: Jos Verstappen mocht als eerste Nederlander naar het podium van een Formule 1-race!
Foto: Sutton Images
Enige keer op het podium
Het was ook de enige keer dat Jos op het podium stond. Een race later, tijdens de Grand Prix van België, werd hij uiteindelijk ook derde, maar de Nederlander stond niet op het podium tijdens de ceremonie. De man uit Monfort was als vierde over de streep gekomen, terwijl zijn teamgenoot Schumacher aanvankelijk de winnaar was. Echter, werd de Duitser geruime tijd na de race gediskwalificeerd toen bleek dat de in dat jaar geïntroduceerde houten plank onder zijn auto te ver was afgesleten. Zodoende werd Hill uiteindelijk uitgeroepen als winnaar, Mika Häkkinen eindigde als tweede en, jawel, Jos Verstappen finishte als derde.
Lees ook: Locaties sprintweekenden 2025 bekend: Opnieuw zes, Spa keert terug
Lees ook: Carlos Sainz: "Ferrari heeft twee of drie maanden aan ontwikkeling verloren"
Lees ook: Horner over beschadigde vloer Verstappen: "Helemaal afgeschreven"