Top & Flop: Grand Prix van Mexico VT1 en VT2

20-friday-mexico

Coureurs die hun auto in de muur prakken, opvallende boordradio’s en teams die er verrassend snelle rondjes uitpersen; een raceweekend heeft over het algemeen flink wat in petto. Wie verbaast er en wie stelt er juist teleur? In de rubriek Top & Flop zet Grand Prix Radio de sterkste en zwakste prestaties voor je op een rijtje. Met in deze aflevering de Top & Flop van VT1 en VT2 voor de Grand Prix van Mexico, met onder andere de strijd tussen Mercedes en Red Bull, een ijzersterke Pierre Gasly en Mick Schumacher. Maar ook Sergio Pérez en Charles Leclerc die kennis maakten met de bandenstapels van Mexico in de eerste training.

Top

Red Bull tegen Mercedes

Hoewel 'Sir Lewis Hamilton' en Mercedes de afgelopen jaren met kop en schouders boven ieder ander op de Formule 1-grid uitstegen, is er dit jaar een 'Super Max' en een Oostenrijks Formule 1-team met vier wereldtitels achter haar naam die daar graag verandering in willen brengen. Hoewel de Nederlander Max Verstappen al ruim 500 ronden aan de leiding heeft gelegen, bijna vijf keer zoveel als Hamilton in 2021, zijn de verschillen nog steeds klein. Dit was ook te zien tijdens de eerste training in Mexico. Red Bull en Mercedes wisselden elkaar af voor de bovenste paar plekken tijdens de training. In VT2 was het echter zo dat beide Red Bull-coureurs even lieten zien wat hun bolide kon. Verstappen stelde daarmee de snelste tijd veilig met maar liefst vier tiende voorsprong op nummer twee Valtteri Bottas. Daarnaast was de long run van de Red Bull stukken beter dan die van de Silver Arrows. Een voorbode voor de race op zondag?

Pierre Gasly

De jonge Fransman van het team van Alpha Tauri is consistent, relaxed, mentaal weerbaar en vooral bloedsnel. Best of the rest is de positie waar Gasly dit seizoen al vaak zijn auto wist te parkeren. Teamgenoot Yuki Tsunoda kan zijn tempo al het gehele seizoen niet volgen en dus zoekt Pierre de maar uitdaging hogerop. Tussen de Ferrari's en McLarens, die dit seizoen strijden om de derde positie in het WK, duikt toch maar al te vaak de bloedsnelle Fransman in zijn Alpha tauri op. Zo ook in Mexico, Gasly was zowel in VT1 als VT2 weer van de partij en zorgde hij ervoor dat Red Bull, maar ook andere topteams hem nog lang niet uit het oog zullen verliezen als het gaat om de topstoeltjes de komende jaren in de Formule 1. Wederom een absolute 'Top'-prestatie.

Yuki 'De Rookie' Tsunoda

Ja hoor. Hij heeft het licht gezien en weet voortaan dat het gaspedaal aan de rechter kant zit. De jonge Jappanner, bezig aan zijn eerste seizoen in de Formule 1, kende hoge verwachtingen aan het begin van het seizoen, maar deze werden al gauw weggeschreven. De prestaties waren ver te zoeken en regelmatig keek Tsunoda tegen de achterkant van een Williams of Alfa Romeo aan. Gelukkig heeft hij, zo lijkt het, de laatste races zijn oude zelf weer gevonden. In de bandensporen van teamgenoot Pierre Gasly klimt de kleine Alpha Tauri-coureur langzaam in de klasseringen omhoog, met in zowel VT1 als VT2 prima klasseringen op P11 en P8.

Mick Schumacher

Het blijft ongelofelijk mooi. De naam 'Schumacher' op een Formule 1-grid. Deze jonge Schumacher mag dan nog geen zevenvoudig wereldkampioen zijn, zoals zijn vader, maar stappen maakt de Duitser zeker. Een bolide waar weinig mee te behalen valt, weet hij toch het uiterste uit te halen. Mick Schumacher doet het en dat resulteert in mooie stappen in de klassering. Zo ook tijdens de trainingen in Mexico. Schumacher eindigde VT2 namelijk op een P14, wat uitstekend is voor de prestaties van de Haas en al helemaal vergeleken met teamgenoot Nikita Mazepin. Zijn het de tips van 'Mentor Seb', ofwel Sebastian Vettel, waarmee de jonge Schumacher veel optrekt? Of komt het geheel uit eigen kunnen? Eén ding is zeker, Schumacher doet het super!

Ferrari

Hoewel Ferrari het meest succesvolle automerk in de historie van de koningsklasse van de autosport is, wil het de afgelopen jaren nog niet lukken bij het team. Na het overtreden van de reglementen in 2019 moest Ferrari opnieuw aan de slag met de bolide en dit heeft de nodige tijd gekost. Maar, tegen het einde van het 2021 beginnen we weer wat sprankelingen van het vertrouwde, grote Ferrari te zien. De rode auto's van Carlos Sainz en Charles Leclerc voegen zich weer in de strijd voor de bovenste WK-plekken en vechten het kampioenschap uit met McLaren, dat ook de weg omhoog weer heeft gevonden dit seizoen. Maar hoewel Mclaren in Mexico op de vrijdag nog niet goed uit de verf kwam, stond Ferrari samen met Pierre Gasly als 'best of the rest' geklasseerd tijdens de eerste trainingen in Mexico. Echter moet Monagask Leclerc wel zijn bolide uit de muur weten te houden de volgende keer.

Flop

McLaren

We sloten er de 'Top' mee af en  we beginnen er de 'Flop' mee. Niet zoals McLaren had gewild, maar wel zoals het is. De oranje bolides van het team van Zak Brown hebben de afgelopen drie races een wisselvallige reeks. Ook in Mexico lijkt het team er niet goed bij te zitten. Zowel Daniel Ricciardo als Lando Norris kwamen op vrijdag in Mexico niet in de top tien voor. Wat gaat er mis bij McLaren en hoe zorgt het team dat ze geen verdere schade oplopen ten opzichte van Ferrari om mee te blijven vechten voor die felbegeerde P3 in de WK-stand en het bijkomende mooie bonusbedrag wat daarbij komt kijken?

Lewis Hamilton

Tweede in VT1, derde in VT2. Zachtere bandenkeuze dan de Red Bulls, langzamer dan teamgenoot Valtteri Bottas. Het is nog niet het weekend van Lewis Hamilton. Hoewel we de zevenvoudig wereldkampioen nooit moeten uitsluiten, weten we, zijn dit toch kleine mentale tikjes die Red Bull uitdeelt aan het adres van de Brit. Maar, je wordt niet zomaar zevenvoudig wereldkampioen. Je doet niet zomaar mee in de strijd om je achtste WK-titel. Is het alleen genoeg voor Hamilton? Kan de grote kampioen omgaan met de druk, de tegenstand van een enorm sterke Max Verstappen? Of was deze vrijdagtraining een weerspiegelend beeld van de echte capaciteiten van de Mercedes-bolide en 'Sir Lewis Hamilton'? Een ding is zeker, vijf tienden achter je rivaal? Veel te veel!

George Russell

De jonge Brit heeft vrijwel de hele tweede training niet meegereden door motorproblemen, maar nog kunnen we zeggen dat de pieken die we dit seizoen hebben gezien in bijvoorbeeld België en Rusland, niet meer van de partij zijn de afgelopen races. George Russel heeft een ding wel al op zak, het stoeltje bij regerend wereldkampioen Mercedes voor 2022. Kan Russel laten zien dat hij, ondanks de Williams wat terugzakt qua performance en andere teams verbeteringen doormaken, de beste jonge coureur op de grid is? Toch weten wij allemaal, George Russell kan zo maar weer eens opduiken op plekken waar je hem niet gauw verwacht.

Lees meer: Toto Wolff: “Verstappen en Hamilton zullen expres crashen”

Lees meer: F1 aan Tafel oneens met uitspraken Helmut Marko

Lees meer: Hamilton over komende races: “Gaat lastig worden”

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden