Mercedes-teambaas Tot Wolff is op zijn zachtst gezegd niet erg tevreden over de uitkomst van de Grand Prix van Oostenrijk. Nooit eerder sinds de introductie van de hybride V6-motoren in 2014 vielen beide Zilverpijlen in dezelfde race uit met mechanische problemen.
Valtteri Bottas kwam in de dertiende ronde stil te staan met een hydraulisch probleem en een kapotte versnellingsbak, terwijl de W09 van Lewis Hamilton in de 62ste ronde stilviel met een verlies van oliedruk.
Uitermate pijnlijk, zeker gezien de succesvolle upgrade van de krachtbron in Frankrijk. Wolff vond het resultaat gisteren zelfs nog erger dan de botsing tussen Hamilton en Nico Rosberg tijdens de Grand Prix van Spanje in 2016, een race die ook door Max Verstappen werd gewonnen. "Voor mij persoonlijk is dit de pijnlijkste dag in al mijn jaren bij Mercedes, erger dan Barcelona", gaf Wolff na afloop toe. "Er waren talloze mensen die vooraf naar me toekwamen en zeiden: dit wordt een makkie, een één-tweetje. Je hebt de snelste auto."
De race verliep echter niet naar wens, met als grootste blunder de gemiste pitstop van Hamilton onder de Virtual Safety Car. Race-strategist James Vowles erkende al tijdens de race zijn fout en bood Hamilton over de boordradio ruimhartig zijn excuses aan. Wolff blijft pal achter Vowles staan: "Voor mij is James één van de beste ooit. Het getuigt van moed om zo je fout voor miljoenen mensen toe te geven. Door die fout toe te geven hoopten we de zaak af te sluiten en Lewis rust te geven voor de rest van de race."
Uiteindelijk leverde die rust weinig op, want Hamilton moest alsnog opgeven. Door de dubbele uitvalbeurt van Mercedes is het team de leiding in zowel het constructeurs- als rijderskampioenschap kwijt. Bij de constructeurs leidt nu Ferrari, bij de rijders Sebastian Vettel. Het is nu vooral zaak om van de gemaakte fouten te leren, aldus Wolff: "Het belangrijkste is dat we nu begrijpen waarom er fouten zijn gemaakt en die analyseren. Daarna moeten we ons gaan richten op Silverstone en daar zo goed mogelijk racen."