Een fiks relletje na afloop van de Grand Prix van Monaco tussen de FIA en Mercedes-teambaas Toto Wolff. Die laatste is er niet blij mee dat de internationale autosportfederatie twee medewerkers van de Zilverpijlen heeft aangewezen als de bronnen voor het onderzoek naar Ferrari.
De twee Mercedes-werknemers die door FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting zijn genoemd zijn James Allison en Lorenzo Sassi. Die eerste was tot en met juli 2016 als technisch directeur werkzaam bij Ferrari en is sinds februari 2017 in diezelfde functie actief bij Mercedes. Sassi was tot juli vorig jaar hoofd van de motorenafdeling bij de Scuderia, en werd in februari van dit jaar door Mercedes ingelijfd.
De beiden zouden dus heel goed op de hoogte kunnen zijn geweest van de technische plannen van Ferrari en hebben volgens Whiting tegen hem een boekje open gedaan over de legaliteit van de MGU-K van de SF71H. De FIA besloot daarop een onderzoek in te stellen naar die batterijen. Gisteren meldde Whiting dat er niets illegaals was gevonden.
Wolff is niet blij met de openheid van Whiting: “Een van mijn taken is het beschermen van mijn medewerkers en als bepaalde individuen in een verkeerde context worden genoemd dan is dat verontrustend,” aldus de Oostenrijker na afloop van de race. “Teams stellen elke dag vragen aan de FIA. Ik denk niet dat het belangrijk is om wereldkundig te maken wie deze zaak aanhangig heeft gemaakt. Als je zegt dat een bepaald team dat heeft gedaan is dat prima. Maar er individuen uitpikken is niet goed.”
Wolff wilde verder niet ingaan op de legaliteit van de Ferrari-bolides: “Ik beschouw de zaak verder als gesloten. We vertrouwen ze, als ze er naar hebben gekeken dan is dat in orde.”